Svar: Mad om natten - 8 mdr.
20. juni 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Tilde
Som udgangspunkt burde 3 flasker i døgnet være nok og det lyder for mig som om at din dreng stille og roligt er på vej derhen. Han har dog lige nu brug for ca 100ml kl 04 og det er helt okay og normalt.
Jeg vil anbefale dig, at du introducerer en godnatgrød som en del af hans putteritual. De kan være havregrød eller flerkornsgrød. Du kan give det ca. kl. 19 og så putte ham derefter med en flaske.
Grød vil mætte lidt mere end modermælkserstatningen og vil kunne mætte ham i lidt længere tid. Han skal stadig have flaske både kl 19.30 og kl. 24, men vil måske kunne begynde at undvære flasken kl. 04...
Det er også sådan at nogle børn faktisk trives bedst med at få flaske aften og meget tidlig morgen kl. 04, så den flaske der trappes ud er flasken kl. 24. Det vil sige, så de sover deres længste søvnstræk mellem kl. 20 og 04 i stedet for mellem midnat og næste morgen tidlig. Om det vil vise sig at være sådan hos jer, må tiden vise. Lige nu har din dreng i hvert fald brug for flasken kl 24 og skal som udgangspunkt have den og så må flasken kl 04 forsøges trappet ud, ved at du tilbyder grød som ekstra mæthed om aftenen.
Du skal naturligvis være sikker på at han ud over skemaden og flaskerne også drikker vand nok i løbet af dagen. Det er vigtigt at hans væskebehov dækkes hele dagen igennem, hvis han skal kunne undvære flasken om natten. Og hans væskebehov er stort. Jeg ved ikke, hvad din dreng vejer, men vejer han f.eks. 8-8½ kg, så vil han have behov for ca. 1200ml væske i døgnet og så skal der naturligt drikkes en del af koppen, ved siden af flaskerne. Så det kan altså være et helt reelt behov for væske der gør, at han søger flasken kl 04 ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske