Svar: Rå rabarber
20. juni 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Christina
Rabarber indeholder oxalsyre og det kan ofte føles på tænderne, når man spiser rabarber.
Det kan nok ikke udelukkes, at rabarber i store mængder, vil kunne påvirke tænderne. Generelt anbefales det jo, at man til f.eks. smoothies til børn tilsætter A38 netop for at neutralisere den syre, der kan være i de forskellige grøntsager og frugter, så at syre kan påvirke mælketænder - ja. MEN Jeg er ret sikker på at det normalt ikke skader tændernes emalje, at spise rabarber. I hvert fald ikke, hvis man spiser det i normale og modrate mængder.
Så min umiddelbare bud vil være, at du godt kan give din datter rå rabarber en gang imellem, men hun skal ikke sidde og gumle på den i mange timer, flere gange i løbet af dagen og du skal søge for at hendes tænder bliver børstet, som du normalt ville gøre.
Så vidt jeg ved, så er den ujvænhed der føles på tænderne efter at have spist rabarber ikke fordi oxalsyren ætser tænderne, men fordi syren reagerer med spyttet og så sætter det sig på tænderne, som små krystaller.
Ret interessant spørgsmål faktisk - du må meget gerne spørge en tandlæge og give en tilbagemelding, så skal jeg sørge for at det bliver lagt på... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske