Svar: Sygdom kan ødelægge alle ellers gode vaner
21. juni 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Sine
Sygdom kan desværre ødelægge alle så ellers gode vaner ..:(
Når jeg ser planen for dagen, så tænker jeg, at din dreng skal have mad med mere smag og mere bid. Du skal udnytte at han har en alder og en naturlig lyst til stadig at putte i munden og jo mere smag og variation du kan give ham, jo bedre vil det være både nu og også for at forebygge kræsenhed videre frem.
Riskiks og risgrød skal han ikke have! En riskiks fylder alt for meget i hans lille mave og indeholder ingen næring. Risgrøden er for mild og fin, han skal i stedet have flerkornsgrød - grovere boller og grovere grødtyper er vigtigt nu. Derudover skal han have grøntsagsmos med kød og fisk ved siden af sine brødhapsere og hvis det skal være praktisk kan du købe mos fra glas. Men ellers skal han have mad, der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad :)
Han skal have fire flasker i døgnet og de skal ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske
Morgen 6.30: Øllebrød eller havregrød, vand af kop.
Morgenlur som nu, mens storebror afleveres
Formiddag 9-10: ½ bolle med smør i små bidder, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop
Sover igen som nu
Frokost 12-13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller grøntsagsmos fra glas. Køb glas til børn på 8 måneder, så han får mere bid og variation. Suppleres med små bidder bondebrød som nu, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 14 som nu
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere familiemad - det kan være ris med sovs f.eks. boller i karry eller lignende, det kan være kartoffelmos og millionbøf, det kan være laks fra ovnen, frikadeller (kød eller fiskedeller) - indmaden kan moses ned i grøntsagsmosen, vand af kop.
Der skal være mos og også mad i hånden som han selv kan sidde og gumle på - det kan være kogte blomkål og broccolibuketter, eller en kartoffelbåd fra ovnen.
Desser 18.30-19 - frugt som nu
Flaske og puttes til natten kl 19.30-20
Sen aften 23: Flaske
Hans mæthed skal skabes hele dagen igennem og det er vigtigt at han får mad, som mætter ham mere og også får mælk/væske nok dagen igennem. Hvis han ikke får det, vil han naturligt søge det om natten.
Jeg håber at ovenstående plan giver lidt idé om, hvordan I kommer videre, fortsat held og lykke - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske