Svar: Fra at sove lidt til at sove meget
21. juni 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Ann
Det er helt naturligt at børn, der ikke har fået helt nok mad, har været meget vågne og når de så pludselig får mælk nok, så falder de fuldstændig til ro og begynder så at sove.
Det er rigtig dejligt og lige nu skal du se det som noget godt og sige til dig selv, at det har han haft brug for :) Du skal naturligvis holde øje med ham, for han må ikke sove, fordi han er sløv - det er vigtigt at han stadig virker vågen og parat til at udvikle sig og lære, når han har sine vågne perioder.
Din dreng skal reagere på at blive skiftet, vise behov for at blive snakket mere med og i det hele taget virke mere og mere bevidst og kontaktsøgende. Det er sandsynligvis det du mærker nu - at han ikke bare kan ligge og kikke, men kræver lidt mere af dig og som jeg læser dit brev, så lyder det som om at han netop nu har fået mere overskud til dette, overskud til at markere sig mere - netop fordi han nu får mælk nok og også sover godt.
Hvis du synes han sover for meget eller det virker unormalt, så skal du naturligvis få ham set af jeres læge, jeg kan jo ikke se ham herfra hvor jeg sidder. Men den ændring du mærker hos din dreng lige nu, kan faktisk meget vel hænge sammen med at han nu har mere enerig, fordi han får mere mad og mere søvn :)
Det er korrekt at der ofte også er et spring i denne alder, det spring handler netop om at han nu bliver mere og mere bevidst, han kan se farver, skelner former mere tydeligt fra hinanden, begynder at smile bevidst, finder sine hænder og putter dem i munden osv. Der sker rigtig meget :)
Du kan læse min bog "Sådan støtter du dit barn udvikling" og netop læse om hvad der sker nu og i tiden frem :)
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen og hjælper videre frem - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske