Svar: Kan man sige: Du skal sove nu!
21. juni 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Ingen kan sove på kommando - hverken børn eller forældre, så må den måde kan man ikke kommandere børn ved at sige "du skal sove nu!". Men kan kan naturligvis sagtens forklare barnet, at det er sengetid og ikke legetid, bruge små beroligende ord, sige "sove nu, nat nat" eller lignende, så barnet lærer at det betyder at man skal lægge sig ned og slappe af. Der er altså forskel på, hvordan man gør det.
Din datter har lært at blive vugget for at kunne overgive sig til søvnen, når hun puttes i sin barnevogn. Det er den rutine hun har, det er sådan hun forbinder at skulle sove og det fungerer godt for hende. At bruge det skrånene terræn er rigtig fint, netop fordi det får hende til selv at lægge sig og det bliver således ikke en magtkamp, hvor hun rejser sig og du lægger hende igen og igen.
Det er rigtig fint at dagplejer har sagt at hun ikke vil lade jeres datter græde sig i søvn og at hun gerne vil trille hende lidt. Når dagplejepædagogen siger at I skal lære jeres datter at sove uden at blive trillet, så er det naturligvis fordi dagplejer jo ikke kan trille alle børn og ikke har mulighed for at gå med dem enkeltvis. Hun har ofte 4 små børn at tage sig af og de skal alle sove til middag næste samtidig :) Så dagpleje pædagogen siger det for at hjælpe dagplejer, men også fordi hun ved, at det kan være rigtig svært, for jeres datter, hvis ikke hun lærer at sove uden at blive trillet.
Måden hun skal lære det på skal ske gradvist. Det er fint at du starter med at lade hende sidde op og så triller lidt, men prøv at holde vognen stille og ikke trille hele tiden, så hun stille og roligt kommer til at være mindre og mindre i bevægelse.
Når jeres datter skal passes af dagplejer, vil hun godt kunne starte med at blive sat i vognen. Hun kan være den første som bliver sat der, og kan så sidde og kikke på at de andre børn bliver puttet. Det vil både anerkende hendes lyst til at følge med, men det vil også gøre, at hun ser, at det jo netop er sove og putte tid nu og ser at de andre børn lægges ned og hjælpes til at falde i søvn - og børn spejler sig jo i det de ser. Når de andre så er puttet, så kan dagplejer gå tilbage til jeres datter, hjælpe hende med at blive lagt ned og så trille hende kortvarigt frem og tilbage - mindre og mindre, så hun tilsidst lærer at sove uden at blive trillet :)
Det er meget vigtigt at du ikke gør putningen til en kamp, så hun begynder at forbinde det at skulle sove meget noget ubehageligt, det vil kun gøre, at hun så vægrer sig endnu mere mod at skulle sove - og det var jo ikke meningen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske