Svar: Vuggestuestart og mindre søvn
21. juni 2011
Alder:
16 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg tror i allerhøjeste grad, at det er et spørgsmål om at tiden skal arbejde for jer. At begynde i vuggestue, at skulle forholde sig til nye mennesker, nye stemmer, nye rutiner, nye lugte, - alt er nyt og det er naturligt en stor omvæltning.
For de fleste børn betyder det, at de i den periode hvor de starter vuggestue (eller anden pasning), naturligt sover mere. De bliver mere trætte. Men for nogle børn, virker det næsten modsat, de bliver ekstra speedede af alt det nye og kan slet ikke kapere det eller give slip, hvilket betyder at de har ekstra meget svært ved at finde ro og overgive sig til søvnen. Det kan virke som et behov for at følge med i alt og i hvert fald ikke skulle sove dagen væk - tænk, hvis de gik glip af noget :)
Det kan være rigtig godt at hjælpe disse børn, med at få sovet, fordi de ofte sender svage signaler. De viser ikke umiddelbart at de er særligt trætte og det kan være svært at vide, hvornår puttetidspunktet er rigtigt. Og det er vigtigt at man som forældre her, går ind og tager over, kikker lidt på klokken og tager en beslutning om at nu er det sovetid og så hjælper barnet med det - for hun har naturligt brug for sin søvn.
Jeg kan godt forstå jeres overvejelser omkring behovet for to mindre lure dagligt, men jeg synes med den alder hun har og det faktum, at hun i en periode på et par måneder nu har sovet fint med kun en lur dagligt - så skal I blive ved den ene lur. I skal naturligvis sikre jer at hun er fyldt godt op med mad inden hun puttes. I kan også prøve at give hende en kop lun mælk og en banan som en del af ritualet inden hun skal sove - det kan nogle gange gøre at børn sover bedre lur.
Hun sover bedre hjemme og det er dejligt. Måske kunne hun have sin barnevogn med i vuggestuen og blive puttet i den i håb om at hun så vil sove en længere lur. Men ellers vil det være rigtig godt at stole på, at hun må regulere sit behov selv. Hvis I sørger for at hun puttes, beroliger, betrygger. Sikrer jer at puttetidspunktet er rigtigt, at hun har fået mad nok, evt. giver hende mælk, banan, evt. indføre en puttebamse eller lignende, så alt det basale ligesom er i orden - og hun så kun sover 1 time, ja så må det være sådan. I beskriver jo en pige der er glad og fuld af sjov og ballade om dagen og som umiddelbart trives og det er I nødt til at forholde jer til og acceptere som "så må hun få søvn nok" - også selvom hun sover mindre end gennemsnittet.
Det er ikke skadeligt for hende i en periode at sove mindre, hvis hun i øvrigt får mulighed for at sove. Der er jo ikke tale om at I holder hende vågen og forsøger at forhindre hende i at sove - der er tale om at I giver hende alle chancer for at få en god lur og sover hun så kortvarigt, vågner og virker til at have sovet nok - ja så må det være sådan.
Hun må gerne sove mellem jer og det er helt fint at I har det godt sådan. Prøv at bruge lidt af tiden på at tale med hende om dagen, så hun får bearbejdet nogle af sine oplevelser. Børn i denne alder har svært ved at overgive sig til søvnen, fordi de har en masse tankemylder i deres små hoveder. Vi kender det fra os selv, hvis vi har en masse uløste opgaver eller lignende, så er det svært at falde i søvn og give slip. Sådan kan det også være for børn og jeres datter kan naturligvis ikke helt sætte ord på dette endnu, men kan stadig godt have mange tanker der fylder.
Derfor hjælper det ofte at man her hjælper barnet med at tale om, hvad der er sket i løbet af dagen "i morges da vi stod op, da ... så kørte vi til vuggestuen og du har leget med ..." osv. Jo mere man får gennemgået dagens oplevelser, jo mere vil barnet kunne give slip på dagen og jo lettere vil roen kunne falde over barnet.
Det spiller ikke negativt ind på hendes middagslur at hun falder i søvn trygt og godt om aftenen, velvidende at I er der for hende - tværtimod! :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske