Brev:
En frisk start på søvn
22. juni 2011
Alder:
2 mdr.
En frisk start på søvn
Kære Helen.
Så kom barn nummer to til verden, en lille fin pige, som nu er 9 uger gammel. Født ved planlagt kejsersnit på mit eget ønske.
Mange ting er allerede anderledes end sidst!! Hun er ikke hevet ud med en sugekop, og har derfor ikke startet livet med ondt i hovedet. Hun er ikke født for tidligt (Fik kejsersnit 38 + 0), og har derfor fået en roligere start. Jeg er selvfølgelig også en roligere mor, som har lært, at det meste går over:-)
Det har været dejligt at blive mor på mange måder, men én af de fantastiske ting har været at kunne konstatere, at jeg ikke har været helt galt på den, og en dårlig mor, som ikke kunne få mit barn til at falde til ro, sove osv.. Jeg kan bare se nu, at babyer er ligeså forskellige som alle andre mennesker, og min første datter havde bare ikke en nem start.
Vores lille nye baby har været så superrolig og ligetil. Hun sov og sov de første uger, og jeg synes hun er ok nem at læse. Det eneste tidspunkt der har været problematisk har været aftenerne, hvor hun har haft rigtig ondt i maven og skreget lige når den store skal puttes. Men jeg ved jo nu at DET GÅR OVER:-)
Mit spørgsmål til dig denne gang er (gæt selv:-)) om søvn! Denne gang skal det være anderledes! Den lille har sovet så fint, og gør det faktisk stadig. Men selvfølgelig bliver hun mere opmærksom på sine omgivelser og kan blive vækket nu og falder ikke bare lige i søvn. Min mand nægter helt kategorisk at gøre noget som helst for at hjælpe hende til at sove, fordi han er rædselsslagen for, at vi skal komme ud i de samme seancer som med nummer et. Jeg er mere i tvivl, når det nu af og til kan hjælpe at tage hende på skulderen og gå lidt op og ned af gulvet, så gør jeg det egentlig gerne. Men jeg har da lidt af den samme frygt.
Jeg vil gerne spørge dig, hvad dine tanker er om det?
Vi er også nået dertil, hvor baby sover rigtig godt og længe på mors mave eller ved bryst, men vågner når hun bliver lagt i vuggen. Derfor får jeg så dårlig samvittighed, når jeg prøver at lægge hende - hun skal jo have søvn. Men jeg VIL ikke have endnu en hel barsel i sofa med sovende baby! Tror du hun får den søvn hun skal selvom jeg prøver at lægge hende? Er det for tidligt jeg går i gang med det?
Hun ligger i slyngevugge - hvor vi bor er der ikke mulighed for at sove ude i barnevogn. Ingen sut. Hun nægter at tage den, øv!
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Mange hilsener fra mor.