Svar: En frisk start på søvn
22. juni 2011
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Stort tillykke med lillesøster, hvor er det dejligt, at I allerede nu kan fornemme, at det er et helt andet forløb med denne pige. Fødslen er anderledes, hele starten er en anden, men hun har også naturligt forskellig fra storesøster. Når man får børn fa samme køn og er samme forældre, så tænker man naturligt at de må være en del ens - ja børn er forskellige, men de må altså også ligne hinanden ... Det er ikke sikkert, de kan være som nat og dag og derfor er det også vigtigt at man ikke opdrager dem ens, men forsøger at møde dem hver især, med de behov de har.
Det er rigtig fint at I nu arbejder på at putte lillepigen, så hun ikke kun kan sove i armene hos jer, men lærer at sove for sig selv. Men det er vigtigt at I stadig lytter til hende og til hendes behov - og derfor tager hende op på skulderen, går lidt rundt med hende, beroliger og betrygger, måske lige hjælper bøvsen op, giver hende lidt ekstra mælk og så putter hende igen derefter. Det er helt naturligt at hun ikke kan puttes vågen i sin seng og allerede nu lære at sove uden afhængighed af jer - hun er et lille barn, som naturligt finder størst tryghed, når hun føler sig omsluttet og når hun kan mærke jeres varme, vejrtrækning, hjerterytme osv.
Du må gerne sidde med hende i dine arme, der er ikke noget mere skønt en et spædbarn på brystkassen - den fornemmelse og savnet af det, tror jeg altid vil være der :) Men hvis du gerne vil undgå at lillepigen vågner op, når du lægger hende fra dig, så er det vigtigt at du ikke sidder med hende til hun falder i søvn.
Start med at give hende mælk, lad hende bøvse, skift hende og svøb hende så i forbindelse med skiftning. Det at være svøbt vil hjælpe hende til fysisk at holde sammen på sig selv, det vil give hende fysisk ro og det vil gøre at du lettere kan flytte hende fra favn til seng. Giv hende mælk igen imens hun er svøbt og flyt hende så fra din favn og ned, hvor hun skal sove. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Hun skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, hun misser med øjnene og tydeligt har svært ved at holde sig vågen.
Stille og roligt putte hende fra din favn ned i sengen. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i slyngevuggen, så vug den lidt.
Da I har erfaring med, at det er svært at få skabt gode søvnvaner hos barnet og da I er urolige for at få skabt dårlige vaner, så synes jeg faktisk det er lidt problematisk, hvis hun kun kan sove i sin slyngevugge. Den er tryg og god for hende imens hun er lille, men det vil være godt, hvis hun også dagligt kunne sove i sin lift/barnevogn og lærte at sove uden at skulle være i bevægelse ...
Jeg nævner det kun, fordi du selv gør opmærksom på, at det er vigtigt for jer ikke at få skabt vaner, som på sigt kan være svære at ændre - så prøv også at medtænke at hun om nogle måneder meget gerne må kunne sove i en tremmeseng eller i en barnevogn og også lærer at sove disse steder ... Du skriver at hun ikke kan sove i barnevogn, hvor I bor - hun kunne måske godt lære at sove i liften, som så kan flyttes til barnevognen, så hun en gang imellem også kommer med ud. Du skal vel også på legepladsen med storesøster, op at handle eller andet, hvor lillesøster skal kunne sove ude? Bare en tanke.
Hvorom alting er, så er det altså vigtigt at du lægger hende fra dig, med det samme hun slipper bryst/flaske og putter hende der. Hvis du sidder med hende i ½ time og derefter flytter hende, så vågner hun naturligt og får ikke den søvn hun havde behov for :)
Og så vil jeg naturligvis også foreslå dig, at du læser to af mine bøger "Sådan får du dit barn til at sove" og "Sådan støtter du dit barns udvikling" :) Glæder mig til at følge jer videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske