Svar: Sove på samme værelse - 16 mdr.
22. juni 2011
Alder:
16 mdr.
Kære glade tvillingemor
Dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om at I har det godt og at børnene trives :)
Hvad laver I, når I sidder med børnene i favnen. Synger I for dem? I givet fald, så handler det nemlig om at synge den samme sang, men så gøre det imens de ligger i deres seng. I kan i stedet for at sidde med dem, så holde hænderne på dem, lade dem mærke at I er der stadig væk, give dem fysisk kontakt og nærhed som de viser behov for - altså næsten give samme rutiner som de kender og føler tryghed ved.
Det kan godt være at børnene til at starte med vil rejse sig og tumle lidt rundt, fordi de har svært ved at finde ro. Det må de naturligvis gerne. I skal sikre jer at puttetidspunktet er rigtigt og det kan være nødvendigt i en periode at putte dem ½ time senere, fordi I så er sikre på at de er fuldstændig parate til at sove, når de puttes. Det kan også være en god idé at give dem en godnatgrød inden sengetid, så de er fyldt lidt ekstra op med mad i maven - så de har en fornemmelse af netop at have brug for at skulle "ligge og slå mave", fordi de har spist godt.
I kan sidde på værelset og læse en historie højt for dem, imens de så ligger i deres senge og lytter, I viser billeder osv. og naturligt beroliger med små ord: "Nat, nat, sove-nu" og lignende, så de hører, hvad de skal og så som sagt synge den sang eller give dem det ritual, de plejer at have - eller i hvert fald forsøge at skabe et ritual så tæt på det som muligt.
I kan overveje at introducere en sovebamse til dem nu, det kunne også være en putteklud. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de tager en sådan substitut til sig og det er netop det, det er - en substitut for mor og far og dermed en måde for dem at lære, at sove uden at være i jeres favn og uden at behøve jer hos jer hele tiden.
Fordelen ved en puttesklud eller sovebamse er også, at det er dem selv der styrer behovet. De kan putte med den, nulre næse osv. når de har behov for det - det kan de ikke med jeres, arme og hænder og en bamse eller klud kan følge dem uanset om de er hjemme, bliver passet af bedsteforældre eller er i vuggestue osv.
Puttebamsen, kluden eller hvad I vælger skal indgå som en fast del af dagen, både være der som trøst, når de er kede af det og også som putteting, når de skal sove. Den skal bruges fast hele dagen igennem og skal stille og roligt erstatte jeres hænder og tilsidst erstatte jer, så I ikke behøver sidde hos dem til de sover helt.
Tag dem meget gerne med ud selv at vælge en bamse, det betyder ikke så meget, hvad det er for en - det der er vigtigt er, at de selv viser interesse for en bestemt og ofte vil de godt kunne signalere, hvis der er en i butikken, som de synes særlig godt om :) Det er et forsøg værd.
Prøv derfor at ændre ritualet sådan, at I får en bamse introduceret mere og mere og får trappet behov for jer mere og mere på afstand. Først fra favnen ned i seng, stadig samme sang, samme beroligende ord, hvad I nu plejer at gøre - men hvor de ligger ved siden af jer og I beroliger med hænder. Og Prøv så at få bamsen introduceret mere og mere og trappet behovet for jeres hænder mere og mere væk. Læs gerne en lille historie, syng den samme sang, så I stadig er der, men lidt på afstand og så de kan ligge i deres senge, lytte og falde trygt i søvn og I kan bevæge jer ud af værelset :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske