Svar: Senge ritualer
23. juni 2011
Alder:
4 år, 5 mdr.
Kære Mor til 2
Dejligt at høre, at det går så godt at være en familie på fire :) Også rigtig dejligt at høre, at I gerne vil give jeres dreng al den tryghed, han naturligt viser behov for.
Det lyder som om at jeres dreng er glad for beslutningen om at de to børn kan sove på samme værelse og selvom han også gerne vil have mor og far sover samme sted, så kunne en forklaring, han måske vil acceptere være "børnene sover sammen, forældrene sover sammen" - for på den måde har alle nogen at sove sammen med, ingen er alene. Og I kan jo stadig kalde på hinanden.
Han skal naturligvis være tryg ved at sove, men det er også vigtigt at I forklarer ham, at I har noget kedeligt at lave, når han bliver lagt i seng. Han ved jo godt, at når han ligger i sengen, så sidder I i stuen og hygger jer. Han er gammel nok til at vide, at slikskålen står på bordet, at I sidder og snakker, ser film osv. og det vil han naturligt ikke undvære. Han vil være en del af det der foregår.
Derfor kan det være en rigtig god idé at I laver noget praktisk, for at vise ham, at der ikke sker noget sjovt, at I ikke sidder og hygger jer, men har noget kedeligt at lave, når han skal sove. Det kan være at tømme opvaskemaskine, vaske op, lægge tøj sammen, stryge tøj, arbejde på computeren, lægge tøj på plads osv.
Det skal I naturligvis fortælle ham, men det kan være en fordel, at I stiller jeg i hans rum, hvor han sover og laver nogle af disse ting. I kan f.eks. godt stå og stryge tøj eller lægge tøj sammen. I er der, I kan tale sammen - han kan kalde "moar" og I kan sige "ja jeg er lige her, sov du bare skat" eller lignende, så han hører at I er der og fornemmer at han trygt kan lægge sig til at sove, samtidig med at I ikke ligger sammen med ham, - men viser direkte, at der er ting der skal laves, når han sover.
Stille og roligt kan I begynde at gå til og fra. I kan hente rent tøj, som I så kommer op til ham med, lægger på plads på hans værelse. Det at I begynder at gå frem og tilbage og især har et praktisk formål med at det er vigtigt. Det lærer ham at ligge lidt alene og samtidig signalerer det noget helt andet, når I siger "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" end at sige "du skal sove nu, jeg kommer ind til dig om lidt". At formålet med at gå frem og tilbage er noget andet end krav om "du skal sove nu" kan være rigtig godt. Ingen kan sove på kommando. Men får man lov til at ligge og slappe af i sin seng, mærker roen kommer over sig osv. så er det lettere at falde i søvn.
Jeg håber I kan bruge ovenstående metode, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske