Brev:
Puttetid og -ritual
23. juni 2011
Alder:
2 år, 5 mdr.
Puttetid og -ritual
Hej Helen.
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min datters søvn, men nu har vi igen nogle udfordringer.
De sidste par måneder er det trukket mere og mere ud med hendes putning, og den er nu som regel 21.30 eller mere før hun sover. Tidligere har hun sovet kl. 20.
Jeg kan mærke at hun ikke er så træt som tidligere, og jeg har ikke noget problem med at hun sover senere end kl. 20. Men som det er nu får hun ofte ikke mere end 10-11 timers søvn i døgnet, og det må da være for lidt for en 2½ årig.
Vi bad for en måneds tid siden vuggestuen om kun at lade hende sove 1½ time (fra 12-13.30), og derefter kunne vi i en kort periode godt få hende puttet 20.45 eller kl. 21.00., men nu er det igen rykket til senere.
For at nå at komme ud af døren må vi vække hende mellem 6.45 og 7.00, så hendes nattesøvn bliver altså maks. 9½ time. Selv de dage hvor hun sover senere og måske kun får 8½-9 timers nattesøvn og 1-1½ times dagslur, kan vi ikke få hende puttet tidligere. I weekenden kan hun godt sove til kl. 8.
Efter putning prøver hun os af med ting som mere vand, ren ble, og ofte er det kun far der duer, og det ender som regel med at far sidder ved siden af hendes seng i op til en time inden hun sover.
Vi har prøvet at rykke hendes puttetidspunkt til endnu senere, men så sover hun bare først 22.30, og det tager stadig en time. Vi har prøvet din ’strygemetode’, men det synes hun er rigtig sjovt, og hun farer ind og ud af sengen og når hun så bliver træt nok, ender det med at hun er så pylret, at hun bliver gal og ked af det, lægger sig til at sove på gulvet, eller kun vil sove hvis hun kommer med ind i vores seng.
Jeg er ofte alene med hende, og jeg har lidt svært ved at takle hendes udbrud, så derfor vælger jeg nok tit bare at gøre hvad der skal til for at ’få ro’ i huset. Efter en lang dag hvor jeg har stået for det hele alene, vil jeg bare gerne have en time for mig selv. Måske er det en del af problemet, da reglerne og grænserne ikke er tilstrækkeligt klare for hende, og skifter alt efter hvem der er hjemme?
Hun er inde i en periode, hvor hun er bange for en masse ting, lyde og små dyr som myg, fluer og myrer, så det er kun naturligt at hun søger vores nærhed. Jeg synes bare ikke det kan passe at en af os skal sidde inde på gulvet i hendes værelse det meste af aftenen. Fra vi starter ’putteseancen’ med nattøj og lidt godnatmad er den ene eller os begge jo fuldt optagede af det lille menneskes behov.
Jeg er på deltid, så vi har en del hyggetimer sammen i det daglige, så jeg tror ikke hun mangler opmærksomhed (ikke fra mor i hvert fald).
Vi ser ofte lidt fjernsyn lige op til puttetid (fjernsyn målrettet børn i den alder), måske er det også forkert? Synes dog hurtigt at det kan blive til vilde lege, og det gør jo ikke noget godt for hendes parathed til at blive puttet.
Det virker lidt som om det er lige meget hvor træt hun er, det tager bare 1 time - 1½ at putte :-(
Har du nogle tips?
Moren