Svar: Amning og putning - 20 mdr.
23. juni 2011
Alder:
20 mdr.
Hej med dig
Tillykke med at du venter dig igen - hvor er det dejligt :)
Med den alder din dreng har, så er sandsynligheden for at han selv siger fra overfor brystet meget lille. Han er så bevidst nu, at han udmærket er klar over at du er mor og du har bryster og at brystet er dejligt at få, når han skal sove. Han kan selv gå hen og løfte op i blusen, hvis han har brug for at få lidt bryst ...
Det at du er gravid igen, kan godt gøre at mælken ændrer smag og at han af den grund begynder at fravælge brystet, fordi det pludselig smager anderledes. Men der er ingen garantier og når den lille baby kommer, så vil han naturligt føle sig meget snydt, hvis baby får lov til at komme til brystet og han ikke gør - og du skal derfor overveje, om du har lyst til at amme dem begge to.
Du skriver at du gerne vil stoppe og at det irriterer dig at han vil ammes. Der er dog kun en som kan stoppe det - og det er dig. Din dreng siger ikke fra, han er så glad for brystet, så hvis du vil stoppe, så skal DU gøre det. Det er dig der skal tage beslutningen om at nu er det slut.
Jeg har tidligere skrevet til dig om amning, WHO´s anbefalinger, om at langtidsamme osv. så det vil jeg ikke komme ind på igen.
Det vil naturligt blive hårdt at stoppe og din dreng vil blive ked af det - det kan ikke undgås. Brystet er jo det mest trygge for ham og har fyldt så stor en del af hans hverdag, at det bliver hårdt for ham, at skulle undvære det. Du har givet ham noget, som du pludselig tager fra ham - det vil han protestere over, det skal han blive ked af, et er kun et sundhedstegn, at han bliver ked af det! :)
Men at han ikke får brystet, betyder jo ikke, at han ikke stadig har sin mor - som jeg startede med at skrive, så er der forskel på de to ting og det ved han godt, med den alder han har. Han kan stadig være i din favn, han kan stadig blive kærtegnet, holdt op, beroliget, men brystet får han ikke. I stedet kan han få en banan, en kop mælk, et stykke agurk, et glas vand eller noget at spise, hvis han er sulten.
Jeg håber du kan bruge dette videre og at det giver det sidste lille skub til at få stoppet amning hvis det er det du ønsker :)
Rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske