Svar: Amning skal dække mælkebehovet
23. juni 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Hvis du ikke ønsker at give din datter komælk får hun er 1 år, vil jeg anbefale at du fortsat at lave grød og mos med både mælk og fedtstof. Du kan bruge udmalket modermælk eller modermælkserstatning i skemaden og behøver ikke bruge komælk. Mælk i skemaden er dog vigtig, for at energiberige den ekstra, så det dækker hendes behov.
Jeg vil også anbefale dig, at du ammer 1 gang mere i døgnet, end jeg normalt ville anbefale, hvis din datter fik komælk. Det betyder at det i 8-9 måneders alderen vil være passende med 4 amninger dagligt, disse vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og i 10-12 måneders alderen vil det være rigtig godt at amme hende 3 gange dagligt - her kan amningerne med fordel ligge inden middagslur, aften og sen aften eller inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium/kalk dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium/kalk dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikke mælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv. Hvis barnet på grund af mælkeallergi ikke får komælk, vil det være nødvendigt at give speciel erstatning eller at amme, for at sikre barnet kalk nok.
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvorfor du ikke vil give din datter komælk, men det er okay - bare du sikrer dig, at hendes mælkebehov dækkes netop via erstatning og modermælk. Og så skal du naturligvis medtænke, at hun jo skal have mere og mere af jeres mad, så hvis I spiser sovs, ost og lignende, så vil det være rigtig godt at hun også får dette :) Det er vigtigt at hun spiser så varieret som muligt, for at forebygge kræsenhed senere hen.
Calcium findes hovedsageligt i mælkeprodukter og netop calcium fra modermælk absorberes rigtig godt - 60-70% optages fra modermælken til barnet.
Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en virkning. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Så som det er lige nu, ville jeg anbefale at du bibeholder amningerne kl. 05, 11.30, 20 og 22.45. Jeg vil anbefale at du bruger mælk (modermælk eller modermælkserstatning) i grød og mos og de amninger der lige nu ligger kl. 8 og kl 16 ville jeg erstatte af mellemmåltider i stedet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske