Svar: At sove om natten trygt og godt - 8 mdr.
23. juni 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Nogle børn vil i en periode, vågne op 1 times tid efter de er faldt i søvn og de vil græde, svede og tydeligt virke opkørte og kede af det.
Det hjælper ofte at give dem lidt at drikke (bryst, flaske eller lidt vand) og så sover de igen. Det kan også nogle gange hjælpe at man sidder hos dem, beroliger og betrygger med en hånd, som du beskriver at du også forsøger, så man på den måde kan tage det i opløbet.
Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke vågner, fordi hun har ondt. Det kan være smerter fra ørerne (eller andre steder). Det er helt typisk, hvis børn har ondt i ørerne, at de sover lidt, så stiger trykket i ørerne, de vågner og græder, og når de så løftes op, og kommer på højkant, så letter trykket i ørerne, smerten holder op, de lægges ned og sover videre, indtil det så sker igen.
Det kan være en idé at få en læge til at se på hende og få tjekket, at der ikke er noget sådan der spiller ind. Du kan tale med lægen om, hvorvidt du skal prøve at give hende lidt smertestillende at sove på. Hvis hun sover efter at have fået smertestillende, så tyder det jo på, at hun har ondt. Så er spørgsmålet at få lokaliseret hvor ...
Men det kan også sagtens handle om, at det er en periode, det er helt normalt og det kan sagtens være sådan i et par måneder og så stoppe igen :)
Hvis hun vågner op, får lidt mælk og falder til ro og derefter så sover godt og roligt videre, så er det helt fint. Så er det ikke problematisk eller noget du skal bekymre dig omkring :) Det er helt normalt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske