Svar: Vil ikke spise hapsere
23. juni 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Inge
Det vil for det første være en rigtig god idé at din dreng hver dag, starter eller slutter sit måltid med at få noget i hånden, som han selv kan gumle på. Det at sidde med noget selv, gumle lidt, opbløde med spyt, sutte saften ud af osv. er med til at styrke ham mundmotorisk og det kræver rigtig teknik at lære at tygge.
Du kan give ham større brødskorper, ristede rugbrødsbjælker, tvebakker, han kan sidde med. Du kan også give ham frugtbåde af forskellige slags. Han kan få kogte grøntsager som broccoli- og blomkålbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen, han kan også få ½ hårdkort æg, nogle godt kogte pastaskruer eller lignende. Og så skal han også have små bidder, som han skal øve sig i at tage med fingrene. Det kan være kogte ærter og majs, det kan også være lidt rosiner, små hapsere af rugbrød med forskelligt pålæg, små stykker af frikadelle, rejer og lignende.
Når du serverer hapsere for ham, så er det en god idé at du ikke giver ham ret mange af gangen. Han kan ikke overskue tallerkenen, hvis der er for mange hapsere på. Få af gangen, så der er fokus på de små stykker mad der skal ind i munden.
Det vil også være rigtig godt at du hjælper ham i begyndelsen. Når du lægger hapserne i munden på ham, så gør det med dine fingre og prøv at placere hapserne over i siden af munden, så han med det samme får tygget sammen omkring dem. Hvis han får hapserne ind foran i munden, så er det sværere for ham at få dem ført med tungen over i siden og tygge sammen og risikoen for at han fejlsynker og derfor begynder at hoste og ikke vil spise er dermed større.
Prøv også at lære ham at spise med en gaffel, det kan han godt med den alder han har nu og det kan ofte hjælpe at han selv kan styre maden, netop med en gaffel.
Hold skemaden og hapserne adskilt på den måde, at det han får med ske, skal mere eller mindre synkes. Det han får med fingrene eller med gaffel, skal han tygge og arbejde med. Det kan gøre det lettere for ham at finde ud af, at arbejde med maden i munden, hvis du skelner på denne måde :)
En plan for dagen, til et barn på 9 måneder, ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle ½ hårdkogt æg osv. Og suppleres også stadig med grøntsagsmos - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Maden skal tage udgangspunkt i jeres mad og skal smage af noget. Almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller osv. Vand af kop.
Godnatgrød som en del af putteritualet
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske
Det vil være passende at han nu får 3 flasker i døgnet og at disse ligger inden middagslur, aften og så enten sen aften eller en gang i løbet af natten. Det er godt at de ligger her, fordi det giver plads i maven til anden mad og samtidig sikrer behovet for mælk/væske.
Så lysten til at spise hapsere - det vil sige lysten til at spise selv og ville putte i munden selv, kan også handle om hvordan planen er og hvor meget mælk og hvornår din dreng f.eks. får sin mælk.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske