Svar: Ammestop og mad
23. juni 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Ditte
Det er rigtig svært, når børn afviser både bryst og flaske, for deres mælkebehov er stort og det er vigtigt at barnet får kalk nok til knoglerne ...
Det er rigtig godt og vigtigt, at du bruger mme i grød og mos, så han ikke udelukkende får sødmælk. Du kan også godt forsøge at give ham erstatning af en kop - prøv gerne med vælling, som ofte er tilsat lidt smag af pære eller lignende, det vil han måske kunne lide og det er bedre for ham end komælk, med den alder han har. Han må gerne drikke det koldt af en kop, ligesom han gør med sødmælken.
Hvis du kun kan få ham til at drikke sødmælk, så må han naturligvis have det... men han skal jo have mere og mere af jeres mad og så bliver det svært at få mme nok i ham. Han vil i princippet jo kun skulle have grød morgen og som godnatgrød så det er på sigt kun 2 gange du kan give ham mme via maden og så når han ikke op på den mængde, han har behov for. Lige nu gør han, men i løbet af et par uger, vil han faktisk ikke få nok, fordi han skal tilbydes familiemad... Og dermed vil han naturligt også på sigt, få behov for jerntilskud + du må tale med lægen om, hvorvidt det vil være nødvendigt at give ham kalk.
Giv ham også ost - både som gnaveost og smøreost eller ost der indgår i madlavningen. Ost er en vigtig kilde til kalk og kan være med til at dække behovet, når barnet ikke drikker så meget mælk.
Mit forslag til en plan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen: kl 6 op
Morgen kl 6.30: Havregrød lavet med mme, vand eller mælk af kop (prøv med kold mme eller vælling af kop)
Sen morgen 8.30: Tilbydes frugtmos (evt. jerntilskud og vitaminer), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur 9-10
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop
Det vil være rigtig godt med mme eller vælling inden lur. Prøv om du kan få ham til at drikke det af en tudkop, så han får lidt større mængde på den måde. Det må gerne serveres koldt eller varmt, som du tror han vil acceptere det.
Mellemmåltid kl. 12.30 kan godt være lidt A38 med frugtmos eller banan og avocado - men det er bedre med erstatning end komælk i denne alder
kl 13-14 sover middagslur
Eftermiddag kl 14.30 3 kornsgrød med mme, vand af kop. Frugtmos, frisk frugt i hånden.
kl. 16.30-17 sover
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mere og mere familiemad - almindelige børnevenlige retter som boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, indmaden af en fiskefrikadelle osv. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter i hånden at gumle på selv, en kartoffelbåd, en brødskorpe eller lignende at sidde med selv. Vand af kop.
Godnatgrød at sove på, lavet med mme.
Tilbydes en tudkop med mme eller vælling - eller sødmælk, hvis du ikke kan få ham til at drikke det andet ...
Puttes 19.30 som nu
Som planen kører lige nu, er din dreng dækket ind med mælk - men han får rigtig meget komælk i forhold til, hvad der normalt anbefales. Det kan være nødvendigt, fordi han ikke drikker flaske og også afviser brystet - men jeg vil foreslå at du fortsat forsøger at få mme eller vælling ham, fordi det er det bedste for ham, når han ikke er ældre. Hvis han så ikke vil det, så må han få sødmælk og A38 og det er så det - men prøv om ikke han også kan acceptere mme/vælling.
Som du kan se af min plan, så vil jeg gerne have din dreng igang med mere kød, fisk, grøntsager osv. som I andre spiser. Han skal have mere og mere familiemad og da I ikke spiser mad med mme, så vil han naturligt få en del komælk den vej igennem. Derfor bør indtaget af komælk til de måltider, som kun han selv får minimeres ...
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske