Svar: Dagpleje - 6 mdr.
24. juni 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Ann
De fleste børn vil i 8-10 måneders alderen have en periode, hvor de er ekstra tryghedssøgende og klynger sig lidt mere - i den alder er de i separationfasen og igang med at øve deres selvstændighed. Det ses ofte sammenhængende med, at barnet begynder at kravle og øver sig i at bevæge sig ud i verden mere og mere på egen hånd.
Det vil altid være svært at blive afleveret til andre, at skulle finde ud af nye rutiner, nye vaner, nye dufte, stemmer, regler osv. Det er naturligt svært for små børn - og børn er f.eks. omkring 16 måneder gamle, før de begynder at have lidt bevidsthed om at man er der, selvom man er ude af syne. Indtil da, så føler de sig forladt og alene, når man går fra dem. De kan ikke forholde sig til at man er lige på den anden side af væggen, de kan ikke forholde sig til tid og ved ikke, hvornår man kommer tilbage igen osv. Derfor vil der sandsynligvis komme en reaktion, fra jeres datter, når hun skal i dagpleje - uanset om hun er 8 eller 10 måneder gammel.
Hun vil naturligt være knyttet til både sin mor og sin far og derfor vil det være lettere for hende og sandsynligvis også bedre for hende, hvis far kan tage over og passe et par måneder, så hun bliver lidt ældre inden hun skal passes af fremmede. Det er ikke hendes behov at blive passet af andre, det er et behov, som opstår, fordi vi skal arbejde, uddanne os og tjene penge ...
Men det betyder ikke, at hun ikke sagtens kan blive afleveret i dagpleje, når hun er 8 måneder og hvis I har fået en god dagplejer, som du føler tryghed ved og du synes det virker som et godt sted - så er det jo også værd at tage med. Det bliver svært at aflevere hende, sådan er det :)
Med hensyn til lige nu, så har de fleste børn en periode omkring 6 måneder, hvor de virker mere pylrede og mere tryghedssøgende. Jeres datter er nu mere mobil og mere opmærksom på verden. Hun drejer om sin egen akse, forsøger at få fat i sit legetøj, hun putter det i munden, slår bevidst ud efter tingene der hænger foran hende osv. Hun ligger højt på maven, kommer op i strakt arm, løfter sig og bruger sin styrke. Hun får også øje på sine tæer, løfter benene op, tager fat i tæerne og triller derfra til siden og videre om på maven.
Mange forældre føler at de i denne periode skal 'underholde' deres barn hele tiden, hun kan ikke ligge særligt længe for sig selv, bliver sur, når hun ikke kan få fat i legetøjet, får skubbet sig baglæns i stedet for fremad osv. og det føles let som om at man gir og gir og det eneste man får igen er gråd og utilfredshed. Sådan er det naturligvis ikke, men følelsen er der nogle gange ...
Både mor og far kan naturligvis trøste og underholde, gå rundt med hende, stimulere hende osv. Og det vil være fint at I her støtter hinanden. Men det er også vigtigt at I ikke gør det til en 'kamp' at trøste hende, men lader mor trøste, hvis I fornemmer at det virker bedst :)
Med hensyn til udtrapning af amning, så vil det være naturligt at du ammer til din datter er 1 år - hvis du ikke ønsker at amme så længe, så er det nødvendigt, at du introducerer en flaske og spørgsmålet er om hun vil acceptere den, når hun er så gammel som hun er nu ...
Du vil sagtens kunne amme, selvom du begynder at arbejde. Den amning som ofte først forsvinder er amningen midt nat. Derefter forsvinder amningen inden formiddagslur og om eftermiddagen. Så de amninger du lige nu skal arbejde på at beholde og som vi sikre din datters behov i 7 måneders alderen vil ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger være nok og da I er adskilt om dagen, vil det være amningen inden middagsluren som forsvinder :)
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske