Svar: Mad og mælk - er min drengs vægt ok?
24. juni 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Benjamins mor
Det er dejligt at Benjamin er kommet godt igang med skemaden. Det er helt passende for en dreng på 5 måneder, at spise skemad to gange dagligt og spise ca ½ dl. hver gang. Ved siden af dette skal han drikke vand og ammes stort set som han hele tiden er blevet det. Maden skal ses som lidt supplement til amning, mælkebehovet er fortsat meget stort.
Når han så bliver 6 måneder, så sker der nogle ting. For det første vil det være rigtig godt, at han begynder at få 3 måltider dagligt og også lidt mellemmåltider. Stadig små mængder hver gang. Det vil også være rigtig godt at begynde på de grovere grødtyper, ligesom han skal have flere og flere grøntsager og så skal han også begynde med kød og fisk i sin grøntsagsmos.
Han vil også have stor glæde af at få lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, det kan være bløde frugtbåde som f.eks. en appelsinbåd, som han kan sutte saften ud af. Det kan også være ristede rugbrødsbjælker eller agurke ringe, som han kan gumle på.
I takt med at skemaden sættes lidt op, så han får flere skemåltider, vil amningerne naturligt nedsættes. De fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have behov for 6 amninger i døgnet, stille og roligt sættes dette ned til 5 amninger og i 7 månedersalderen vil mange børn trives med 4 amninger i døgnet.
Den amning som ofte forsvinder først er amningen midt nat, som du også er inde på. Det betyder at man i 6 måneders alderen kan arbejde på en rytme, hvor det at sove igennem er at sove 5-6 timer uden at få mælk. Nogle børn sover det længste stræk mellem kl. 20 og 01/02 og ammes så igen kl. 06. Andre børn ammes kl 20, kl. 24 og sover så 5-6 timer til næste morgen tidlig.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes også her lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Powernapper evt. - den forsvinder dog ofte i løbet af 6 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten - tidspunktet varierer efter om han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Du kan godt forsøge at amme ham inden du selv gå i seng i håb om at han så vil kunne sove mere sammenhængende derefter. Du kan også prøve at give ham en flaske mere eller mindre i søvne om aftenen, måske han så vil acceptere den.
Men måske vil han trives bedst med selv at regulere sit behov og vil derfor vågne op kl. 01 og have brug for at få godt med bryst der, hvorefter han så kan sove videre. Det vil være et helt reelt behov :)
Du kan prøve med Hipp mme, nogle forældre oplever at den har en lidt sødere smag og at børnene derfor acceptere den ...
Du spørger hvad jeg synes om hans vægt - og jeg kan se på kurverne i Livets bog på medlemssiderne, at han vægtmæssigt ligger meget fint. Hans vægt og længde passer også fint sammen.
Håber du kan bruge dette videre og har fået lidt ro og hjælp med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske