Svar: Hvor meget vand skal de ha at drikke?
24. juni 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt skal små børn ikke have vand ved siden af modermælk eller modermælkserstatning. Det er vigtigt at deres behov for mælk bliver dækket. Deres mavesæk er lille og der skal ikke ret meget vand i maven, før det tager pladsen op for mælken og dermed ikke giver barnet den næring, som barnet har behov for.
Når børn bliver 4 måneder kan de dog godt få lidt vand af en kop, dette gives ofte sammen med lidt skemad, hvis barnet begynder på dette og det vil sige 1-2 gange dagligt. Der er her tale om små mængder vand, lidt slurke som barnet kan drikke af en kop eller af et lille snapseglas.
Børn der ammes, vil naturligt kunne drikke kortvarigt af brystet og få vandholdig mælk og dermed tørstslukkende mælk. Det samme gælder ikke børn, der får flaske.
I flasken skal jeres dreng stadig have sin modermælkserstatning og så kan han derudover få vand af et lille glas, hvis det er meget varmt, og hvis han får lidt skemad. Det skal mere ses som smagsprøver end behov for væske og det er stadig vigtigt at vandet ikke tager pladsen op for mælken. Der er næring i mælk, der er ingen næring i vand.
Vand kan tages fra den kolde hane og behøver ikke blive kogt efter 4 måneders alderen, når barnet kun får det i små mængder.
Det er vigtigt at I holder jeres drengs mave igang og han bør have afføring en gang i døgnet, når han får modermælkserstatning. Det er vigtigt for hans trivsel, hans indtag af både mad og væske, at maven fungerer og det er nødvendigt at I giver ham laktulose.
Afføringen skal være blød og let for ham at komme af med og det må ikke være forbundet med smerter. Laktulose er førstevalg med den alder han har og der er ikke noget forkert i at give laktulose!
Laktulose virker ved at gøre afføringen blød, så den er let for ham at komme af med. Det påvirker ikke tarmens bevægelser og giver derfor ikke 'doven tarm' og afhængighedsproblemer, som andre typer af afføringsmiddel kan gøre. Han kan godt få lakulose i flere måneder, uden at det ødelægger hans mave-tarm-funktion - tværtimod. Det er vigtigt at maven fungerer og holdes igang.
Jeg ved ikke hvad type mme du giver, men du kunne forsøge med Nan HA eller prøve med et af de syrnede produkter, fordi det kan have en positiv effekt på hans mave ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske