Svar: Plan for mad og flaske - 8 mdr.
25. juni 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Ditte
Det er rigtig dejligt at din dreng nu vil tage flaske, det er noget nemmere at sikre hans behov for både mælk og væske på denne måde :)
En plan for dagen ser således ud:
Morgen kl 7: Havregrød lavet med mælk, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur, puttes uden at få mælk først
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, torskerogn osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, grøden laves med mælk, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mere og mere familiemad - almindelige børnevenlige retter som boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, indmaden af en fiskefrikadelle osv. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter i hånden at gumle på selv, en kartoffelbåd, en brødskorpe eller lignende at sidde med selv. Vand af kop.
Godnatgrød at sove på, lavet med mælk.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24 eller en gang i løbet af natten: Flaske
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for fire flasker, de ligger ofte bedst tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 flasker og de vil ofte ligge inden middagslur, aften og sen aften / eller i løbet af natten.
Det vil være en god idé at du prøver at give ham flasken sen aften inden du selv går i seng, så han får sit behov for mælk dækket i ydertidspunkterne. Det giver bedre plads til maden om dagen og sikrer ofte også en bedre nattesøvn. Han vil kunne spise flasken mere eller mindre i søvne.
Jeg ved godt at han tidligere ikke har ville tage flaske og derfor ikke har spist sen aften, men netop fordi han nu accepterer flasken, vil det være rigtig godt, at du giver ham flaske der .. det er i hvert fald et forsøg værd.
Mange børn bryder sig ikke om kartoffelmos og du kan give ham kartoffelbåde i hånden i stedet, som han så kan sidde og gumle på. Du kan lave grøntsagsmos af alle andre slags grøntsager og give ham det - prøv f.eks. med rodfrugtsmos.
Giv ham også mere og mere af jeres mad, ris, pasta, kød, fisk, sovs osv. så han får så stor variation som muligt. Han må gerne få almindelige børnevenlige retter :)
Han skal have mælk i sin grød, for at energiberige den og det må anbefales at bruge mme - men han må også gerne få sødmælk i grøden en gang imellem. Det kan give en bedre smag og det er okay.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god rejse! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske