Svar: Hjælp til at gøre nattensøvnen længere
26. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
For mig er det også for tidligt at stå op kl 5, så jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil sove lidt længere :) Tristan er dog stadig så lille, at det lige nu handler mest om at se på rytmen om dagen, fordi den naturligt også påvirker natten.
Det er rigtigt, at hvis han sover kortere om dagen, så vil hans nattesøvn naturligt ofte være længere og sover han meget om dagen, så vil nattesøvnen være kortere. Men han har stadig brug for at sove gode lure om dagen, for også at sove godt om natten. Han har også brug for godt med både mad og mælk hele dagen igennem, for at kunne sove godt om natten. Og så har han brug for en fast rytme og en rytme, hvor I stille og roligt skal arbejde på, at han sover 2 lure dagligt.
Lige nu har han brug for 3 lure og det er helt naturligt, netop fordi han står tidligt op, men på sigt, vil det være rigtig godt, at komme ind i en rytme, hvor han sover en kort formiddagslur og sover en lidt længere middagslur, så hans 3 lur måske helt kan undværes ...
Jeg ved fra dine tidligere breve, at I er begyndt med skemad og at det tilsyneladende går godt. Jeg vil derfor give dig mit forslag til, hvordan en plan kan se ud - hvad I kan arbejde hen imod:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos eller grød med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3 lur, som er en powernap og som ofte i 6 måneders alderen begynder at blive sprunget over - men igen, det afhænger af hvor sent han står op
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Tidspunktet afhænger af hvor sent han sover 3 lur
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske - denne forsvinder ofte i 6 måneders alderen ...
Det kan godt være en hjælp i en periode, at bibeholde flaske kl 03, fordi hvis du giver flasken der så er der stor sandsynlighed for at din søn kan sove videre, hvorimod, hvis han venter til kl 04/05, så er det sværere for ham at komme videre i søvnen. Det kan nogle gange også hjælpe at lade ham regulere sin sene aftenflaske selv, så han i stedet for at få den kl. 23, hvor du selv går i seng, måske først får den kl. 01, hvor han vågner og melder sig behov - hvorefter han så kan sove til kl 05/06 i stedet for og så få mælk igen.
Rytmen om dagen, indtaget af mælk og mad, tidspunkter de forskellige ting gives på har alt sammen betydning. De tre dagslure som på sigt skal blive til ro lure (så tiden arbejder for jer), vil ofte være en kort formiddagslur på 60 minutter, en længere middagslur på 2½ time og så en powernap på 30 minutter. Det kan godt være at han sover bedre på en anden måde og det kan være okay - gennemsnitligt vil det være rigtig godt, hvis han kunne sove ca 4 timer i løbet af dagen samlet og 10-11 timer om natten, afbrudt af mælk.
Dette er gennemsnitligt, så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre ... :)
Jeg håber at ovenstående plan hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske