Brev:
Fra 3 til 2 lure og lidt om mad :-)
26. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Fra 3 til 2 lure og lidt om mad :-)
Hej Helen!
Mit første spørgsmål lyder på, hvornår det vil være realistisk at arbejde hen imod 2 lure dagligt, og hvordan bør overgangen være? Skal jeg så lade ham sove en kortere formiddagslur og en lang middagslur, eller skal han selv have lov at styre længden på de to lure? (han sover gerne 2-2,5 time ad gangen).
Hans vågentid er stadig kun 2 timer, og sjældnere 2,5 time - kun om aftenen, hvornår begynder han at kunne være vågen længere uden at man skal "kaste" rundt med ham for at holde liv i ham?
Han sover 3 gange om dagen nu, og når samlet op på mellem 4,5 - 5,5 time. Om natten sover han mellem 9 og 10 timer. Jeg vil jo gerne have det vendt lidt, så han sover en længere nattesøvn og lidt mindre søvn om dagen :-)
Den seneste uge har han sovet lidt træls om natten. Vågner mellem 24 og 02, hvor jeg er inde og give sut og nusse ham i panden flere gange! Han græder ikke, men siger bare lidt utilfredse lyde - når jeg har rendt derinde 3-4 gange laver jeg en flaske til ham og han sover videre til kl. 6 og ikke længere!
Siden han var ca 3 mdr har han sovet fra 20/20.30 til mellem 3 og 4.30, men nu vågner han pludselig tidligt? Han drikker ca 150 ml om natten, men det virker ikke som om han er ved at dø af sult.
Som beskrevet i sidste brev, er han lidt et brokkehoved og er næsten konstant utilfreds. Ligegyldigt om jég sidder hos ham på gulvet eller har ham oppe hos mig - jeg er ved at blive sindssyg af den utilfredshed! Hvis jeg er heldig, ligger han og pludrer og leger med sin bidering og sine tæer i 10 minutter uden at være utilfreds, men så starter han - og så er hans 2 timers vågentid altså virklig laaaange.... han dræner mig fuldstændig for energi. Prøver at tumle, kilde, hoppe og alt mulig med ham, og det elsker han, men så snart jeg lægger ham, begynder han at små-hyle. Han er derfor svær at aflæse med hensyn til sult og træthed, da han kører med den samme brokke- lyd på hele tiden. Jeg oplever ikke andre babyer på hans alder være lige så svær at gøre tilpas?
Lidt info: han har de sidste tre ugers tid afvist flaskerne morgen, middag og eftermiddag. Så jeg prøvede at sætte hans grødmængde ned til 1/2 dl og tilbyde ham flasken 1,5 time senere, hvor han måske så spiste 60 ml, men spyttede flasken ud gentagne gange. Han tog ca 100 ml til morgen, sov 2 timer og blev tilbudt flasken 3-4 timer efter morgenflasken, og tog så kun 100 ml. igen! Begge gange spyttede han flasken ud hele tiden og virkede slet ikke interesseret.
Så i samråd med min egen sundhedsplejerske får han nu kun flaske eftermiddag, ved sengetid og om natten. Har prøvet at få ham til at drikke mere mælk i løbet af dagen, men uden held. Derudover får han grød til morgenmad, grød til middag og kartoffelmos med grønt til aftensmad, vand af kop.
Om en uges tid begynder vi på havregrød til morgenmad.
Hvad kan jeg begynde at give ham til frokost i stedet for ris, hirse og majsgrød? Synes det bliver lidt for meget, hvis han skal have kartoffelmos to gange dagligt, så hvad med flerkornsgrød eller risgrød med grønt fra Beauvais?
Hvad er ellers relevant at vide ang. mad fra 6 måneders alderen, og vil du evt. prøve at lave en plan for dagen, hvor der kun indgår 3 flasker?
Planen lige nu:
6 vågner og ligger i vores seng til kl. 7 :-)
7.30 morgenmad 1,5 dl
8.15-10.30 sover formiddagslur
11 spiser frokost 1-1,5 dl
12.30-14/14.30 sover middagslur
14.30-15 flaske mme - drikker 70-120 ml
16.30/17 sover eftermiddagslur, vågner nogle gange selv efter 45 min, ellers vækkes han alt afhængig af hvor mange timer han har sovet indtil da, aldrig senere end kl. 18! Men så han samlet når op på ca. 5 timer.
17.30/18 kartoffelmos med grønt
20 flaske mme 180 ml og puttes til natten
02-04 flaske mme 150 ml.
På forhånd tak for din hjælp igen :-)