Svar: Fra 3 til 2 lure og lidt om mad :-)
26. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og beskrivelse af jeres dag. jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig, så må du vælge til og hvad efter, hvad du synes passer hos jer ...
Det er vigtigt for mig at sige, at børn i din drengs alder, fortsat skal have rigtig meget mælk. Mælk udgør størstedelen af deres indtag og de skal have betydeligt mere mælk end skemad. Mælk giver både kalk til knoglerne, næring osv. men mælk er også vigtig i forhold til at få væske nok. Din dreng skal tilbydes vand af kop til alle måltider, men det vil ikke være nok til at dække hans væskebehov.
Det er også vigtigt, at mælken ligger fordelt over hele døgnet, så han har plads i maven til både flasker og skemad. Og den sene aftenflaske er et helt reelt behov. De fleste børn vil naturligt have behov for at få mælk aften, sen aften og tidlig morgen i mange måneder og at sove igennem betyder at kunne sove fra ca. midnat til næste morgen tidlig. At sove igennem er at sove 5-6 timer uden at få mælk. Din dreng sover faktisk igennem og det er super flot, med den alder han har :)
Så at han vågner og har brug for flaske sen aften, ser jeg som et reelt behov og det vil være rigtig godt at give ham flasken der :)
Jeg synes også at 3 flasker i døgnet er for lidt. Hans behov for væske ligger sandsynligvis omkring 1000ml i døgnet og han får kun ca halvdelen i form af flaske - resten skal han så drikke af en kop, hvilket han ganske givet ikke kan. Jeg vil foreslå dig, at du sætter indtaget af skemad lidt ned. Han skal stadig tilbydes skemad 3 gange dagligt, men ikke mere end 3/4 til max 1 dl. hver gang og så skal han have flaske derefter. Skemaden gives når han vågner af en lur, flasken inden han skal sove næste lur, netop for at give plads til begge dele. Det er vigtigt at han får mælk og det er bedre at han får 50-100ml end at han ikke får noget.
De fleste børn vil først i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med to lure dagligt. Om de kan det afhænger af, hvorvidt de sover tidligt dagen igennem og om de sover en lang middagslur. Hvis de vågner tidligt og sover tidligt hele dagen igennem, vil de naturligt have brug for en powernap om eftermiddagen. Hvis de sover en god lang middagslur på måske 2½ time og den tilmed ligger sent, så vil de naturligt bedre kunne holde sig vågen indtil aften uden at sove yderligere.
Som du beskriver det hos jer lige nu, så har din dreng brug for sine 3 lure, han kan ikke holde sig vågen i mere end ca 21 time af gangen og det skal du naturligvis respektere. Måske vil han først være klar til at skippe 3. lur, når han er 7 måneder og det er okay. Man skal aldrig ændrer noget som fungerer - og lige nu lyder det som om at det fungerer hos jer.
Det er passende at din dreng sover 15½ time i døgnet og det gør han, når man ser på hans samlede søvnmængde. Så igen - man skal ikke ændre på det der fungerer. Du kunne godt overveje at vække ham og afkorte hans dagslure, men med den alder han har og hans samlede søvn og måden han sover på - så nej. Pas på med det ... Du risikerer at det giver bagslag :)
Så - du beder mig om at lave en dagsplan, for der kun indgår 3 flasker - og det kan jeg ikke lave til ham, for jeg mener det er for lidt. Som minimum skal han have 5 flasker og mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og kommer over i jeres seng.
Morgen 7.30: Grød, max 1 dl., evt. med frugtmos, vand af kop.
Sover morgen/formiddagslur som nu 8.30-10.30
Frokost 11: Grøntsagsmos, max 1 dl., vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 13.
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos, max 1 dl., vand af kop
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så får flaske igen.
Som det er hos jer lige nu, så synes jeg det er vigtigt, at du styrer din drengs indtag af grød og mælk, så han får mælk nok. Men søvnen skal du ikke regulere så meget i lige nu. Han sover det han har behov for samlet set og må gerne sove 4-5 timer i løbet af dagen, det er helt fint. Hvis hans nætter begynder at blive påvirket negativt af det, hvis han sover så meget om dagen, at det går ud over hans indtag af mad, hans leg og aktivitetsniveau osv. så skal der ske ændringer, men lige nu lyder det som om at du skal se tiden lidt an.
De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen begynde at kunne være vågne i 3-4 timer fra de vågner om eftermiddagen og til de skal puttes om aftenen.
At han brokker sig kan skyldes alder og udvikling og at han har brug for at der sker noget mere nu. Han har brug for at du hjælper ham med at blive aktiveret og bruger sig selv både fysisk og mentalt. Det er en frustrerende tid både for dig og for ham - for ofte føles det som om at du gir og gir, gør alt hvad han gerne vil og alligevel føles det utilstrækkeligt. Det hører alderen til, det er normalt :)
Nogle børn er svære at aflæse og du skal være opmærksom på at hans klynk og piven måske nogle gange ikke skyldes behov for at sove, men derimod er udtryk for at han keder sig og har brug for at blive udfordret. Det er derfor det nogle gange virker rigtig godt netop at tumle rundt osv. og ligeså snart du stopper, så pjevser han igen ... Så på den måde kan der godt være noget om at han ikke skal puttes alt for hurtigt, men lige skal have trukket tiden med lidt aktivitet og så derefter er mere parat til at sove.
Modsat, er det også vigtigt at han ikke bliver overtræt og hvis han er svær at aflæse, så se på klokken, så du på den måde får fulgt et nogenlunde skema for dagen. Så du får skabt nogle rutiner. Det vil også hjælpe jer på sigt, det giver mere ro og overblik og de faste rutiner og ritualer vil også påvirke hans indre ur positivt.
Med hensyn til mad ved 6 måneders alderen, så skal han der igang med grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød - men først ved 6 måneder på grund af glutenindholdet. Det vil også være rigtig godt at give flere grøntsager, faktisk må han få alle grøntsager og det vil være godt at blande: Blomkål, gulerod, broccoli, squash, ærter, majs, porrer, kål af forskellig slags, selleri, pastinak, persillerod osv.
Rodfrugter smager af noget og mange børn kan rigtig godt lide dette, så det kan være en god idé at lave f.eks. en rodfrugtmos hvor du blender f.eks. gulerod, knoldselleri, persillerod og pastinak - kog det mørt, hæld lidt af kogevandet fra og blend det med lidt fedtstof og evt. lidt mælk.
Det du skal være opmærksom på angående grøntsager er specielt selleri, spinat, fennikel og rødbede. Han må meget gerne få disse grøntsager, de er rigtig gode til at give smag, men det er vigtigt at de ikke udgør mere end 1/10 af portionen da de har et højt indhold at nitrat. Hvis I en dag skal have laks og spinat eller laver en kartoffel/selleri suppe eller lignende, hvor en af de nævnte grøntsager udgør en større del, så må han gerne få det, men der bør så gå 14 dage imellem at han så atter tilbydes nitratrige grøntsager.
Og laks nævner jeg, fordi han fra 6 måneders alderen også skal igang med at lidt kød eller fisk. Det skal være kogt eller lavet i ovnen. Hakket kød er lettest at bruge i starten, fordi det let moses ud, endten med en gaffel eller igennem en persillehakker eller blender. Hakket kød kan være kylling eller kalkun som er mildt og godt at begynde med, men også svinekød, oksekød, lammekød osv. alt kan bruges - det handler om at variere og lade barnets mad tage udgangspunkt i familiens mad.
Han skal også have mad i hånden, mad han selv kan sidde og sutte på osv. Der sker rigtig meget på madfronten, når han først bliver 6 måneder :)
Så han skal ikke have kartoffelmos to gange dagligt, han skal have grøntsagsmos - som består af forskellige slags grøntsager, blandet på kryds og tværs og som smager af noget. Han skal have kød og fisk, han må også gerne få lidt sovs på sine grøntsager :) Du kan købe grøntsagsmos på glas, hvis det skal være let og praktisk men du kan også sagtens lave det selv.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske