Svar: Nattesøvn og mælk om natten
28. juni 2011
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Du bør ikke give din dreng grød, vælling, frugt at sutte på og lignende, så længe han ikke er ældre end han er. Det anbefales at man starter tidligst, når barnet er 4 måneder.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Det er altså ikke kun barnets alder, men også mange andre faktorer man skal kigge på, når man skal vurdere hvornår det er passende at tilbyde barnet andet end mælk.
Som du har oplevet, så kan det signal til at barnet er ved at være klar til anden mad være, at barnet begynder at spise mere hyppigt. Det vil sige, at barnet f.eks. begynder at ville have mælk hver 3 time om natten, hvor barnet tidligere har kunne sove 5 timer uden at få mælk. Men det første man skal gøre her er, at give barnet ekstra mælk. Og først, hvis en øgning af mælkemængde ikke er tilstrækkeligt og barnet så er blevet 4 måneder, kan man så starte med noget andet :)
Det kan være en fordel at du giver flaske af to omgange i løbet af dagen. Det vil ofte hjælpe i denne alder at tilbyde ham flaske, når han vågner af en lur og så tilbyde flaske igen, inden han skal sove næste lur. På den måde kan du få lidt ekstra i ham og det kan gøre, at han så ikke behøver søge det midt nat.
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig og man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser. Du ser det ofte ved at han slipper flaske, kikker på dig, tager fat igen, slipper, smiler til dig, pludrer lidt osv. og kommer der nogen ind i stuen, ja så glemmer han at han var igang med at spise og så er det mere interessant at følge med i, hvad der foregår omkring ham.
Derfor kommer man hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatsover og slatspiser lidt og netop ved at fylde ham lidt ekstra op om dagen, man man så undgå at han søger det om natten og på den måde udskyde overgangsmaden lidt.
Hvis man starter med overgangsmaden for tidligt, så kan det for det første give maveproblemer, fordi barnets mave har svært ved at nedbryde den fastere føde. Men man risikerer også at barnet kører træt i skemaden og at man så, når barnet er 6 måneder og rigtigt skal igang, så pludselig slet ikke gider skemaden og afviser den ... og det er ret uheldigt, fordi barnet netop i den alder ernæringsmæssigt skal have noget andet, så der er ligesom ikke noget valg. Lige nu, har din dreng bedst af mælk og hvis du kan få ham til at drikke lidt mere mælk om dagen, så vil han forhåbentlig ikke søge det om natten :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske