Svar: Pasning og acceptere flaske
28. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Kære L
Jeg kan godt forstå at du har svært ved at acceptere tanken om at han "bare skal være sulten nok", for hvorfor sulte ham og kæmpe om flasken når mor er der og han kan få bryst, som han helt naturligt foretrækker ...
Det er som udgangspunkt ikke en metode, man skal bruge. Men det er rigtigt, at når du ikke er der, når han er passet af andre, ja så vil han måske tage flasken til sig og acceptere at få mælk af den - fordi der ikke er andre muligheder og de der skal passe, forbindes ikke med amning.
Det er fint at I forsøger med flasken, for at vænne ham til det også hvis du på sigt ønsker at han skal kunne passes af andre i længere tid. Det lyder dog som om at han sagtens kan finde ud af at drikke af flaske, når der er vand i, men smagen af mme bryder han sig ikke om.
Du kunne gøre det at du malkede ud, så han fik din mælk i flasken, modermælken kender han smagen af og er tryg ved og det kan gøre det lettere for andre at passe ham.
I kan også forsøge med lidt sukker i erstatningen - 1 tsk. til 100ml mælk, men det bør trappes ud så han ikke får det fast. Det er kun en overgang, for at få ham til at tage det.
Som udgangspunkt er det jo jeres behov at komme i byen og være uden jeres dreng. Det er et voksent behov og bestemt ikke hans behov. Han vil ikke kunne forstå hvor I er, vil ikke kunne forholde sig til at det trygge, genkendelige er forsvundet, han vil føle sig alene og vil naturligt savne jer - uden at kunne give så meget udtryk for det endnu ... Derfor er det rigtig godt, hvis I kan være hos ham så meget som muligt, så pasningen minimeres. Det vil være godt, hvis du kan komme hjem og amme ham, hvis han bliver rigtigt ked af det, ligesom det vil være godt, at I er der på de tidspunkter, hvor I nu har mulighed for at være der - at I f.eks. er der om natten, så du kan amme ham der og også er der, når han vågner om morgenen, så dagen starter på en tryg og god måde.
De der passer ham, skal naturligvis også give ham skemad et par gange dagligt og følge en plan der ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og sover videre i mors seng
Formiddag 9-9.30: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes eller flaske
Powernapper ofte her
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20. tidspunktet varierer efter om han har sovet 3. lur eftermiddag og hvor lang den lur er
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Midt nat 03: Evt. amning eller flaske
Det vil være naturligt at du ammer, når du er hjemme og når du ikke er hjemme, må den der passer så give flaske i stedet for. Og hvis det så ikke virker, hvis han bliver for ked af det og er ulykkelig, så må du komme hjem :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god sommerfest :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske