Svar: Bør vi gøre noget for, at han ikke sover på maven?
28. juni 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det anbefales at alle børn lægges til at sove på ryggen og at man drejer barnets hoved skiftevis til højre og venstre. Dette både for at barnet kan komme af med evt. gylp, men også fordi barnet på den måde hjælpes til at få en rund hovedfacon.
Om hvornår barnet ikke behøver ligge på ryggen mere, skriver SST: "Når spædbarnet selv kan vende sig, er der ingen grund til at bekymre sig om, at barnet vender sig og sover videre på maven". Citat fra "Vuggedød kan forebygges - Anbefalinger for sundhedspersonale", 2006.
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen kunne vende sig fra både ryg til mave og fra mave til ryg og derfor siger vi normalt, at i den alder, vil riskoen være minimal. Garantier er der dog ikke og når der er tale om et barn på kun fire måneder, ville jeg personligt stadig være opmærksom. Jeg ville f.eks. lægge barnet på ryggen, inden jeg selv gik i seng, fordi jeg ikke ville kunne holde øje med barnet på samme måde, når jeg sov.
Det er svært at lægge et håndklæde, hvis barnet skal ligge på ryggen, det vil ofte komme til at ligge i vejen. Man skal også passe på med bamser ved ansigtet som du også er opmærksom på.
Som udgangspunkt synes jeg at en firemåneders baby skal have lov til at skifte stilling under søvn, have lov til at bruge sig selv motorisk - men hvis barnet triller om på maven, så ville jeg vende det om, når jeg selv gik til ro, så barnet starter med at ligge rigtigt ...
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske