Svar: Mange opvågninger om natten - 13 mdr.
28. juni 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Helene
Det lyder for mig som om at jeres datter altid får sutten, når hun vågner og spørgsmålet er om I hos jer, er kommet ind i en rytme, hvor hun ikke kan sove uden sin sut ...
Det lyder som om at hun har det, jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det handler om at hun er vant til at sove med sutten, falde i søvn med sutten. Når vi sover, så sover vi først let, så dybere og dybere, så let igen, og vi har også drømme søvn ind imellem disse forskellige stadier af søvn.
Når jeres datter falder i søvn, så har hun sin sut, men når hun så sover, så slappes alle muskler i kroppen og sutten falder ud. Så vågner hun lidt op, sover lettere og registrerer at sutte mangler, hun rejser sig, småklynker eller lignende og du kommer og putter sutten i munden på hende, hvorefter hun så falder til ro og sover igen. Hun har altså ligesom lært at hun kun kan sove, når hun har sin sut i munden ...
Det er uhensigtsmæssigt både for dig og for hende - men især for dig, fordi det kræver at du skal stå op flere gange om natten, for at give hende sut ... Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne lære din datter at sove uden at få sutten i munden hver gang og det ville være rigtig godt, hvis hun også selv kunne finde sin sut, hvis du kunne gøre hende mere selvhjulpen her.
Det vil være godt at lære hende det om dagen først og du skal gøre det til en vane altid at give hende sutten i hånden, så hun selv kan putte den i munden. Det er ikke dig, der putter den i munden på hende. Når hun kan bevægelsen om dagen, kan hun også om natten.
Så skal du komme nogle ekstra sutter i hendes seng, og så hjælpe hende med at finde sutten selv, når hun vågner og har brug for den - føre hendes hånd, mærke efter, finde en sut og selv putte den i munden. Du kan evt. koble sutten på en klud, fordi det kan gøre det lettere for hende at finde den.
Og så vil det som sagt være rigtig godt, hvis du nogle gange behøver give hende sutten. F.eks. når hun om aftenen vågner og har brug for vand, fordi hun er meget tørstig. Her skal hun naturligvis have vand og har slukket tørsten, men prøv om du ikke derefter kan putte hende og få hende til at sove, uden at have sutten i munden også.
Når hun vågner om natten, så prøv om du ikke med beroligende ord, kærtegn, stillingsskift osv. kan få hende videre i søvnen, uden at få noget i munden ... det vil hjælpe jer på sigt. Beroligende ord vil du på sigt kunne sige på afstand, så hun kan høre at du er der, hun vil selv kunne skifte stilling og finde en måde at sove videre på og kan hun så også selv finde sin sut, hvis hun har brug for det, så er I nået langt ...
Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke :) Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske