Svar: Måltider - 13 mdr.
28. juni 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Helene
Børn vil naturligt, når de først er blevet et år, begynde at spise mere selektivt. De kommer ikke naturligt alt i munden for at undersøge det, de undersøger ligeså meget maden ved at smatte det ud mellem fingrene, skubbe det ud over kanten af bordet, komme det op i glasset eller ved f.eks. at tygge på det og så tage det ud af munden og smide det væk ...
Det er som du skriver godt at lade dem undersøge maden, selvom det giver en del oprydning - men det er også vigtigt at anerkende, at børn i denne alder, ofte ikke spiser, fordi de hurtigt bliver trætte, netop fordi de undersøger og udforsker så meget.
Så når jeres datter faktisk godt kan spise mere, når I sætter jer på gulvet sammen med hende, så er det sandsynligvis fordi hun er stoppet med at spise, før hun blev helt mæt, fordi hun er for træt. Hun har brug for hjælp, brug for at blive madet også selvom hun starter med at ville selv og I bestemt ikke må hjælpe.
I stedet for at sætte jer ned til hende på gulvet, så synes jeg I skulle tage hende på skødet. Siddende hos jer, vil hun både få lidt ekstra nærhed og kontakt, hvilket er vigtigt fordi hun er træt og har brug for roen, og hun vil så samtidig også opleve at sidde ved bordet - når I spiser sidder i ved bordet - det er en god vane. Det er en uvane at gå fra bordet og spise på gulvet :)
Derudover vil jeg anbefale at I lader hende få en godnatgrød som en del af hendes putteritual, det vil mætte hende ekstra inden hun skal sove. De fleste børn vil godt lade sig made der, netop fordi de er trætte og har brug for hjælp.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, letmælk af kop.
Afleveres i dagpleje og sover morgenlur som nu 8.00-9.30
Formiddag 9.30-10: ½ havregrynsbolle, grahamsbolle eller lignende med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret af grøntsager, pasta, hårdkogt æg osv. Må også meget gerne få varm frokost, varm middagsmad. Vand eller letmælk af kop.
Sover middagslur kl. 12.30 - ca. 14.15
Eftermiddag 14.30: En portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med forskelligt grønt - kogte ærter, majs, gulerod, eller tomat, rød peberfrugt, agurk, avokado - hvis hun har fået lidt grøntsager inden aftensmaden behøver I ikke så står fokus på hvor meget hun spiser af det under aftensmåltidet. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, pasta, ris, kartofler, grøntsager, sovs af forskellig slags. Letmælk af kop.
Godnatgrød - det kan være en havregrød eller flerkornsgrød, letmælk eller vand af kop og puttes til natten.
Jeg ved godt du skriver, at jeres datter ikke er den store madelsker og at hun hurtigt mister interessen. Derfor kan det se voldsomt ud, når jeg ridser en dagplan op. Men det er vigtigt, at du ser det som små hyppige måltider. Det er ikke fordi hun skal spise meget hver gang, men det er vigtigt at hun får lidt og tit :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske