Svar: Ammer stadig ofte om natten
28. juni 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Susanne
Tak for dit brev - jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig, for der er flere ting, som spiller ind hos jer :)
Din dreng er i separationsfasen, hvilket betyder, at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se dig, for at vide at du er der og at han ikke er forladt, samtidig med at han nu er begyndt at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd. Han kryber over gulvet, begynder også nu at kravle og det betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Hans behov for nærhed og fysisk kontakt er dog stadig stort og netop om aftenen og natten viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed, som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Hans øgede motoriske udvikling gør også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når de er vågne og når de sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger, som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Hans øgede mentale udvikling, drømme aktivitet - alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme, hans motoriske øgede selvstændighed osv. gør at han naturligt søger brystet mere i denne periode. Det er derfor helt naturligt at børn i denne alder begynder at øge deres mælkebehov. Ikke fordi de har behov for den ekstra mælk, men fordi brystet giver dem nærhed og tryghed og ro.
Men det er samtidig vigtigt at holde amningerne lidt nede, og forsøge at sætte noget andet i stedet, så han ikke pludselig begynder at indtage mere mælk end rigtig mad. Netop fordi han jo også har en alder nu, hvor han har brug for meget mere rigtig mad og mindre mælk.
Du skal naturligvis sikre dig, at han får mad og mælk/væske nok hele dagen igennem for at kunne undvære det om natten. Det vil normalt være passende med 3 amninger i døgnet og disse vil ofte ligge hensigtsmæssigt inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at han skal ammes rigtig godt fra begge bryster kl. 23-01 og derefter sove til næste morgen tidlig uden at få yderligere mælk og hvor dagen så starter med morgengrød.
Han må meget gerne selv slippe brystet, når han er færdig, netop fordi det viser, at han har fået, hvad han har behov for. Det du skal være opmærksom på er, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Det er vigtigt at han får bryst, får den mælk han har behov for - men at han så puttes og hjælpes til at sove, uden bryst i munden.
Han skal lære dette om dagen - puttes til formiddagslur uden amning og han skal, når han puttes inden middagsluren igen ammes, men ikke falde i søvn med brystet. Det er lettere at lære ham det om dagen end om aftenen og så overflytte dagsrutinerne til aften og nat. Du må gerne berolige ham med en hånd på brystet osv. som du gør lige nu. Det er meget fint, et skridt af gangen og lige nu skal han i første omgang lære at sove uden at få bryst.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand, mme eller sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud, vitaminer), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Suppleres med kogte grøntsager i stykker, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle eller lignende. Og suppleres også stadig ofte med lidt grøntsagsmos (det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, svarende til hans alder), Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen hans formiddagslur er
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, banan, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs af forskellig slags. Almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks, rødspætter, fiskefilet, boller i karry, ris med sur-sød-sovs osv. Helt almindelig mad. Vand, mme eller sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød ca kl 19.30, så du er sikker på at han ikke søger brystet, fordi han er sulten. Det giver også mæthed over flere timer og giver roligere nat :)
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-01: Ammes rigtig godt og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber ovenstående tanker og plan for dagen hjælper videre på vej og ønsker jer en rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske