Svar: Spisevægring 11 mdr
24. juli 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Farmor
Når børn pludselig holder op med at spise eer det som regel udtryk for at der er en konflikt i dette tilfælde med dagplejeren. Er konflikten først oparbejdet kan det være meget svært at ændre på.
Det er naturligvis et stort problem, hvis barnet ender med at komme ud af trivsel og man bliver nødt til at indlægge dem.
Jeg skriver ikke dette for at gøre jer unødigt nervøse, men det er noget i skal være opmærksomme på.
Du skriver ikke hvor længe dit barnebarn har været i dagplejen. Hvis hun netop er startet, kan det være en reaktion på dette, men det burde i givet fald så snart stoppe igen.
Det er meget vigtigt at man ikke presser barnet til at spise, men prøver at ændre adfærd omkring spisesituationen. Meget gerne tilbyder barnet en tallerken med forskellige valgmuligheder og lader barnet selv gå igang. Det skal være hyggeligt og rart og uden tvang.
I må vurdere hvordan dit barnebarn i øvrigt trives i dagplejen. Virker hun glad for at være der, er der andre børn på hendes alder og spiser de sammen. Fællesskabet og de sociale omkring spisningen er vigtig.
Det er sådan at der altid er koblet en pædagog til dagplejen, som blandt andet kan rådgive dagplejeren i forskellige situationer. Hvis I ikke rigtig kommer nogen vegne og dit barnebarn vedbliver ikke at spise eller drikke, så vil det være en god idé at tage kontakt med denne pædagog/tilsynsførende. I sidste instans kan det være nødvendigt at få en anden plads til dit barnebarn, hvis det er kemien imellem hende og dagplejeren som er skyld i problemet.
Håber det hele løser sig snart. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske