Brev:
Dagsplan, kost og søvn - præmature tvillinger
23. juli 2011
Alder:
5 mdr.
Dagsplan, kost og søvn - præmature tvillinger
Kære Helen.
Jeg har tvillinger født præmatur i uge 30+2. De er nu 5 mdr gamle udfra fødselstidspunktet. Termin var 1/5.
Jeg har store problemer med kost og søvn. De spiser ikke 1/6-del af deres vægt (tager dog stadig på) (de vejer begge 6kg og er 61cm) og sover som vinden blæser både lurer og om natten. I lang tid var de vågne fra kl. 16-24, men nu er det lykkedes mig at kunne putte dem omkring 20.30 (i hvert fald den sidste uge).
Lurerne er meget urolige og kan variere fra 45 min til 2 1/2 timer og nogle gange sover de bedst formiddag, andre gange eftermiddag og så en lille powernap ved 16-17-tiden. Og så er de også rigtig gode til at sove på skift. Jeg vil derfor rigtig gerne have en plan for både mad og søvn, da jeg også er alene med dem og derfor er nødt til at vide, hvornår hvad skal foregå, så jeg også får tid for mig selv til at klare de daglige ting.
Pt. spiser de ca. 800 ml fordelt på 6, nogle gange 7 måltider. Har enkelte gange været oppe på 900ml. Skal jeg være urolig for deres manglende indtagelse af mælk? Jeg bruger i øjeblikket både syrnet og alm mme, som de får skiftevis i hver anden flaske. Det måltid de får om natten er meget lille, de spiser her kun ml 50-70ml, så faktisk slukker de kun tørsten.
Pt. vækker jeg dem kl. 07.00 (hvis de ikke selv er vågne) og så går de i seng kl. 20.30, fordi jeg gør alt for at holde dem vågne, så de kan få noget ekstra mad. De er selv klar meget tidligere. De har de sidste par dage spist kl. 7.00, 10.30, 15.00, 18.00, 20.00, 22.00 og kl. ca. 4.00. (Det er indenfor de sidste 14 dage, jeg har gjort sådan). I dag har de spist kl. 7.00, 10.30, 14.30, 17.00 og 19.00. Vil så give dem igen kl. 22 som vanligt, når jeg går i seng.
Som du kan se spiser de lidt oftere om eftermiddagen/aftenen. De virker sultne, men måltiderne er stadig ikke så store og så er de bare trætte. I øvrigt er det en kamp at holde dem vågen efter deres powernap og så frem til de skal i seng efter mad kl. 20. Hvis jeg ligger dem til powernab igen ml. måltidet kl. 18 og 20, så vil de ikke sove kl. 20.30, men så bliver kl ca 22.
Pigerne kan kun holde sig vågne 1 ½ max 2 timer af gangen, så derfor er det også svært med lurene osv. Det skal der også tages højde for. Jeg vil gerne at vi står op sammen omkring kl. 07.00 (+/-) ½ time og at de så bliver puttet senest kl. 20, tror det er deres max max grænse og du må meget gerne skrive tidspunkter på, da det er nemmere for mig at forholde mig til.
Vores dag ser altså således ud:
07.00 vågne og flaske, herefter vask, tøjskifte og leg i kravlegård til de er trætte
Ca. 08.45 ud til lur (den seneste uge har den været på 1 time)
10.30 smagsprøve på grød samt flaske, herefter leg
Ca. 12.00 ud til lur (den seneste uge har den været på 2-3 timer)
14.30/15.00 flaske, herefter leg og powernab omkring kl. 16-17 stykker (ml. 30-45 min)
17/18.00 flaske, herefter leg, skift til nattøj og kamp for at holde dem vågne (de vil gerne sove igen)
19/20.00 flaske, putte kl. 19.30/20.30
22.00 flaske i søvne (de tager ml. 50-70 ml)
Ca. 03.30 flaske(de tager ml. 50-70ml)
Hvis de vågner før spisetid (hvilket de jo oftes gør), så skifter jeg dem og leger med dem, men det betyder jo så også, at de ikke kan holde sig vågne efter de har fået mad, men gerne vil direkte ud og sove, så bliver det hele igen skubbet og det går ud over aftenen.
Har prøvet med lidt grød ved måltidet kl. 11, den ene pige er ok til det, den anden er ikke endnu, så tror ikke vi skal have fast gang i det endnu, men du må meget gerne i parentes skrive hvor grøden skal ind, når den tid kommer. Indtil videre får de smagsprøve så de kan lærer det.
Hvordan ligger jeg mad, lur, powernaps og leg for at det hele hænger sammen og pigerne også får den mad de skal have?
Det var vist en værre rodebutik, men håber du kan finde rundt i det. Glæder mig til at høre dit svar.
Mange hilsner
Twinmom