Svar: Dagsplan, kost og søvn - præmature tvillinger
23. juli 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Twinmom
Stort tillykke med dine piger, tak for dit brev og velkommen til :)
Det er helt naturligt at pigerne stadig ikke har nogen helt fast rytme og det er helt naturligt i forhold til deres alder, at dagene stadig er meget forskellige.
De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen have en rytme, hvor de sover deres 3. lur ligger så sent, at den naturligt påvirker putningen til natten og mange børn går først i seng omkring kl. 22 i den alder. I 5 måneders alderen vil mange børn begynde at sove lidt kortere lure i løbet af dagen, de har ofte stadig behov for 3 lure dagligt, men powernappen ligger ofte tidligere, hvorfor puttetidspunktet for natten ofte også rykkes frem. Og i 6 måneders alderen vil mange børn helt springe powernappen (3. lur) over og det vil være passende med et puttetidspunkt omkring kl 19.30-20.
Da dine børn er født før tid, er man nødt til at tage hensyn til, at de naturligt kan have behov for at sove den 3. lur sent og dermed gå sent i seng. Det er helt relevant med 3 lure dagligt stadigvæk og det kan være for tidligt at arbejde på et puttetidspunkt allerede kl. 19.30-20 ... Modsat, hvis det umiddelbart virker for jer, at forsøge en sådan rytme nu, så skal du naturligvis gøre det (planen jeg sender er derfor med udgangspunkt i dette :))
Under alle omstændigheder er det en rigtig god idé at du forsøger at holde fast i en nogenlunde fast plan og struktur for dagen. Det er rigtig godt at I forsøger at stå op til samme tid hver dag og at du prøver at give flaske og lidt skemad på faste tidspunkter. Det har stor betydning for påvirkningen af det indre ur, deres cirkadiske rytme.
Det samme gælder faste rutiner, genkendelighed. Det at indføre fast måde at putte dem på, have aktivitet, bad osv. på faste tidspunkter og gøre det samme dag efter dag, giver genkendelighed og dermed tryghed. Det forbereder dem på hvad der nu skal ske og det vil også hjælpe jer på sigt.
Det er altid svært når man har to børn, for ingen børn sover på samme måde og det er svært at køre tvillinger ind efter helt samme rytme. Men det kan være en rigtig god idé at forsøge. Og det lyder faktisk meget fint alt det du allerede gør og du har fine overvejelser omkring dine piger :)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 7: Flaske og dagen begynder som nu.
Ca kl. 9: Flaske og puttes til formiddagslur, sover ca 1 time som nu.
Formiddag 10.30: Tilbydes smagsprøver på grød, vand af kop.
I leger, pludrer, er aktive, hygger jer.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 12, må gerne sove 2-3 timer som nu.
Eftermiddag 15: Flaske, leg, hygge.
Sover dagens 3 lur på 30-45 minutter som nu
Aften 18: På sigt skal de her have smagsprøver på grød eller mos og vand af kop. Dette når skemaden til frokost fungerer og de virker klar til mere. Lige nu flaske som nu.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 22-23: Flaske - det er meget flot hvis de her kan sove til kl. 03.30/4.00. Det er at sove igennem og er super fint og dejligt. Det skal du nyde. Selvom du synes de ikke drikker så meget midt nat, er det vigtigt at bibeholde denne flaske lidt endnu :)
Alternativet kan du forsøge at lade dem melde sig selv. Så du ikke giver dem flaske kl. 22, men først, når de giver lyd fra sig og viser behov. Måske vil de så melde sig kl. 23 eller 23.30 og vil så her drikke en større mængde, hvorefter de så sover videre igen. Det kommer helt an på, hvordan du også selv trives. Det kan være ganske fornuftigt at give dem flasken kl. 22 inden du selv går i seng, netop fordi de jo sover godt og du så har mulighed for også at få lidt søvn inden de så er der igen kl. 03.30 ... :)
Som du kan se af min plan, så forsøger jeg at lave en rytme, hvor de naturligt får mælk inden de skal sove. Det er helt naturligt og rigtig godt, at de får mælk at sove på og du skal ikke lige nu være urolig for afhængighed af flasken, dårlige vaner eller andet. Lige nu er det vigtigt at fokusere på rytmen, på deres indtag og behov. På sigt vil det være helt naturligt at de får skemad, når de vågner af en lur og får mælk inden de skal sove næste lur. På den måde vil mit forslag til rytme, naturligt også hjælpe jer fremadrettet :)
Tilsidst vil jeg lige sige at de 800 og nogle gange 900ml lyder helt okay. Ved siden af dette kommer skemaden så stille og roligt ind, samt lidt vand af kop, når de spiser. Det er fint :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske