Svar: Rengøring af sutteflasker
23. juli 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Netop rengøring omkring flasker og sutter bliver ofte diskuteret og det er rigtig fint, at I i mødregruppen også har haft dette oppe at vende ... :)
Det er vigtigt at være omhyggelig med hygiejnen, fordi mælk samler bakterier og mælkerester sidder ofte rigtig godt fast både i skruegangen og på kanten af flasken, samt i låget.
Den anbefaling jeg giver (ud fra sst. retningslinjer) er at flasker bør vaskes med flaskerenser/opvaskebørste, opvaskemiddel og varmt vand, og at sutterne gnides med groft salt, så de slimede mælkerester fjernes.
Herefter skylles flasker og sutter grundigt og kan så enten koges under låg i 2-3 minutter i almindeligt vand, kommes i opvaskemaskinen eller i sterilisator.
Kommes flaskerne i opvaskemaskine, anbefales det at skolde dem efterfølgende, for at fjerne evt. sæberester.
De rene flasker (og flaskesutter) opbevares tildækket i skab, æske eller lignende:)
Man kan naturligvis sige, at i takt med at barnet bliver ældre og spiser og drikker af almindeligt bestik, service, bruger kop, glas osv. som den øvrige familie, vil barnet naturligt bruge tingene som de er og man vil ikke begynde at skolde tallerkener og glas. Men stadig er rengøring af flasker vigtigt, netop på grund af mælkerester og bakterier ... og har man børn født før tid, børn med nedsat immunforsvar eller lignende, vil jeg anbefale at man er ekstra omhyggelig :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og hils de andre i mødregruppen fra mig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske