Svar: Ammestop, putning og mad
23. juli 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger (eller flasker) i døgnet. Og når barnet så bliver 8-9 måneder, vil det ofte være passende med 3 amninger (flasker) i døgnet. Disse vil ofte ligge hensigtsmæssigt inden middagsluren, aften og sen aften eller inden middagsluren, aften og en gang i løbet af natten.
Nogle børn vil springe amningerne om dagen helt over, så de ammes aften, sen aften og tidlig morgen, og det kan naturligvis vær praktisk, når de skal passes af andre i dagtimerne, hvis man kan amme sådan. Men det vil være lige godt hvis der bibeholdes en amning eller gives flaske inden middagsluren - både fordi det, som du skriver, kan gøre ondt, hvis der går mere end 10 timer mellem amningerne, men også fordi der er noget meget fornuftigt i, at mælkeindtaget fordeles over hele døgnet.
Det er helt fint, at du gerne vil trappe ud af amningen, da du skal starte arbejde og det er korrekt at dette gøres bedst ved at erstatte en amning af gangen af en flaske. Da din dreng allerede tager flaske, lyder det som om at det kunne være en okay overgang for jer. Jeg vil derfor foreslå at han, når han skal passes får erstattet amningen inden middagsluren af en flaske. Om aftenen kan du både amme og give flaske som nu.
Formiddagsamningen vil jeg umiddelbart forsøge at trappe ud af. Jeg kan godt se at du ammer rigtig meget der og det er klart, at han har brug for mælken, når han nogle nætter sover uden at få særlig meget mælk. Men det giver plads til mere mad, hvis han ikke får så meget mælk om formiddagen og samtidig er det lettere for dig at lære ham at sove uden mælk på det tidspunkt, fordi du der selv er frisk og har overskuddet til det ...
I princippet er der ikke noget i vejen for at han bliver ammet i søvn. Det at få mælk af bryst eller flaske i forbindelse med at han skal sove, er helt naturligt og et fint og godt putteritual. Det er først et problem, hvis han er uhensigtsmæssigt afhængig af brystet eller flasken. Det betyder, hvis han begynder at vågne igen og igen og ikke kan sove uden at du kommer bryst eller flaske i munden på ham. Hvis han bliver ammet, falder i søvn og derefter sover godt, så fungerer det og er ikke problematisk.
Men det kan være en god idé at han lærer at falde i søvn uden at have brystet eller flasken i munden. Han må altså gerne få mælk, men prøv at putte ham lige der, hvor han misser med øjnene, tydeligt er træt og parat til at overgive sig til søvnen, men ikke sover dybt. Erstat med kærtegn, beroligende ord, dine hænder, vugge ham blidt imens han ligger ned osv.
Det er helt naturligt at børn der lægges i barnevognen falder i søvn, når man triller. Når du putter ham og er på vej for at handle, besøge en veninde eller skal i mødregruppe eller lignende, så har han fået mad, mælk osv. og det er tid til at sove - og ja så falder han i søvn der. Det behøver heller ikke være et problem. Naturligvis skal han på sigt kunne puttes og sove uden at du triller ham, men at han falder i søvn, når I skal ud af døren - det er helt naturligt :)
Og faktisk kan det være en god måde at lære ham at sove uden at få bryst eller flaske om formiddagen. Altså at du erstatter med et mellemmåltid og vand af kop, og derefter kører ham en tur i barnevognen. Han skal starte med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, blive fyldt med indtryk og få stimuli og når han så viser sig parat til at sove, så lægger du ham ned. Putter ham. Kik på uret, læg mærke til tiden - det kan give dig en indikation af, hvornår han er parat til at blive puttet og det kan gøre at tidspunktet bliver mere passende og gråden mindre.
Dagplejer vil kunne gøre det, at hun så sætter ham op i vognen som den første, lader ham sidde der og kikke på at hun putter de andre, hvorefter hun så kan gå tilbage til ham, lægge ham ned og han er parat til at sove.
Din dreng sover meget - i forhold til gennemsnittet - og det skal han naturligvis have lov til, hvis han har brug for det. Men måske handler hans protester også om, at han forventes at sove for meget og måske ikke er helt parat til at sove, når du forsøger. Det vil sandsynligvis være passende for ham at sove ca. 14½ time i døgnet. Det betyder at hvis han puttes kl. 19 og sover til kl 06, så sover han 11 timer om natten og har så behov for at sove 3½ time samlet i løbet af dagen. Det kunne være fordelt, så han f.eks. sover 1-1½ time om formiddagen og 2-2½ time om eftermiddagen og måske slet ikke behøver powernap om eftermiddagen mere ...
Måske har han stadig behov for at sove 3 gange dagligt, når han begynder i dagpleje, fordi der sker så meget nyt og det er naturligvis okay - men ofte vil det ikke være nødvendigt, med den alder han har. Du skriver at han nogle gange tager en powernap eftermiddag, og her skal du være opmærksom på at det naturligt kan påvirke natten og hans evne til at falde i søvn om aftenen ...
Når børn vågner med gråd, så skyldes det ofte at de vågner direkte fra den dybe søvn, eller at de drømmer. Det er naturligt at din dreng vågner og græder med den alder han har - han er i separationsfasen og det er en alder, som naturligt giver urolige nætter med gråd :)
Det er her vigtigt at du tager ham op, beroliger og betrygger, hvis det er det du fornemmer hjælper og når han så atter er rolig, så putter du ham igen. Jeg vil ikke gå nærmere ind i denne alder og søvnudfordringer her, men vil i stedet anbefale at du læser min bog "Sådan får du dit barn til at sove" :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød eller øllebrød som nu, vand af kop.
Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (evt. jerntilskud og vitaminer), vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 9 uden at blive ammet først. Lad ham bare sidde op i barnevognen og kikke på verden, inden han skal sove.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk eller lignende som nu (Ikke havregrød med grøntsager, men grøntsagsmos med kød eller fisk :)) Vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 12.30-13 og sover her dagens længste lur
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, avokado som nu, en lille portion tykmælk med frugtmos eller måske lidt flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad - risretter, pastaretter, kød, fisk, kartofler, grøntsager. Almindelige børnevenlige retter - igen ikke grød med grøntsager, men mad som I andre spiser. Det kan være boller i karry, pasta med kødsovs, lakselasagne, fiskefrikadeller, farsbrød eller lignende. Det skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Kan suppleres med en godnatgrød som del af putteritualet.
Ammes og/eller flaske og puttes til natten ca kl. 19-19.30 som nu
Nat 02-04: Ammes eller flaske som nu, sover han helt til kl. 05/06 synes jeg han skal have mælk der, så han stadig kan klare sig uden mælk om formiddagen ...
Med hensyn til en fast rytme, så er det en rigtig god idé at forsøge at følge en sådan. Det vil sige en nogenlunde fast måde at putte ham på, et fast ritual. Genkendelighed giver tryghed.
Det er også godt med nogenlunde faste tider for mad, mælkeindtag, søvn, fordi det er med til at påvirke hans indre ur og hjælper til større ro og også mere overblik for dig :)
Og tilsidst - han skal ikke rækkes over til andre, hvis han bliver ked af det og tydeligt viser behov for hellere at være hos dig. Han er som sagt i separationsfasen og det er helt naturligt at han lige nu klynger sig ekstra meget til sin mor. Det er vigtigt at anerkende dette og give ham den tryghed han viser behov for :) Læs også gerne "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)
Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge ovenstående videre - mange ting spiller ind hos jer, men jeg håber jeg er kommet lidt omkring det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske