Brev:
Soveproblemer - 6 mdr.
23. juli 2011
Alder:
6 mdr.
Soveproblemer - 6 mdr.
Kære Helen
Min søn er nu blevet seks måneder og har indtil for 1 måned siden altid haft en god søvnrytme. Han sover ca. 10 timer om natten. Fra ca. 22 til omkring 8. Bliver ammet godt og længe inden han falder i søvn om aftenen. Han falder ikke decideret i søvn med brystet i munden, men slipper det og sover. Jeg ammer ham liggende om aftenen og har ham hos mig i sengen hele natten, hvilket har fungeret godt for os alle tre og givet mig den søvn jeg har brug for, idet jeg ikke har skullet stå op. Han har altid vågnet en del gange om natten, ca. 4 gange, og har altid fået brystet som hjælp til at sove videre.
Om dagen har han typisk sovet 3 lure, nogle gange kun 2 hvis nattesøvnen har været længere. Men som regel ca. 4 timer i alt. Nogle gange ammer jeg ham i søvn og lægger ham i liften, andre gange har vi sovet middagslur sammen og mindst én gang om dagen er han faldet i søvn i sin barnevogn på en gåtur. Der har som regel været 2-3 timer mellem hans lure om dagen. Så et rimeligt stabilt mønster.
Men nu er det som om at dagsrytmen er slået helt i stykker. Jeg oplever ofte ikke at kunne lægge ham i liften efter amning, han vågner op og griner og virker meget frisk. Jeg prøver at berolige ham med lyde og en hånd på ham. Men uden held. Har også oplevet at han kan ligger meget længe i sin barnevogn på tur uden at falde i søvn eller være meget længe om det. Det skal dog siges at han det meste af tiden virker glad og frisk selvom der går lang tid mellem hans lure. Jeg kan bare ikke helt forstå at han kan holde sig vågen og tænker meget på om det er skadeligt for ham kun at få 12-13 timers søvn i døgnet. I går var han vågen 8 timer i træk, og glad det meste af tiden.
Det skal lige siges at han er en meget aktiv og observant dreng, der er meget i gang hele dagen. Det virker som om han har svært ved at finde ro når han skal sove. Har prøvet forskellige ting for at få ham ”ned” inden sengetid, men det er svært.
Så jeg føler at der må ske noget nyt. Nogle nye soverutiner og rytmer. Ved bare ikke helt hvordan og hvad. Tænker at amning og søvn nok skal adskilles mere. Vil også gerne have ham i egen seng nu når han er blevet 6 måneder og han formentlig ikke skal ammes flere gange om natten længere. Vil gerne starte med at have hans seng ved siden af min. Men hvordan gøres dette så skånsomt som muligt for ham?
Han er ikke begyndt på skemad endnu da han tager flot på af min mælk. Planlægger at starte når han bliver ½ år.
Et sidste tanke, ved ikke om dagen slutter og starter for sent for ham, om det har en betydning?
Håber du kan finde rundt i mit lidt rodede brev.
Hilsen Julie