Svar: Soveproblemer - 6 mdr.
23. juli 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Julie
Det lyder som om at I har fundet en rigtig god rytme hos jer og som om at de første måneder er gået rigtig fint. Det lyder også som om at du har haft rigtig godt med mælk og både du og din dreng trives rigtig godt med amning. Men det lyder også som om at det nu er tid til ændringer - både i forhold til søvnmønster og søvnbehov, men også i forhold til at din dreng nu skal til at have lidt andet end modermælk at spise.
Der er i princippet ikke noget i vejen for at din dreng har en sen søvnfase, hvilket betyder at han sover sent dagen igennem, går sent i seng og står sent op. Det er helt fint og han kan sagtens trives rigtig godt med en sådan rytme.
Det er sådan, at vi alle sammen har et indre ur, en cirkadisk rytme. Det er vores cyklus, det er den der bestemmer hvornår vi er trætte, hvornår vi er vågne, føler os sultne osv. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om, hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og lys om morgenen, hvor dagen skal starte.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Maden vi spiser og hvad tid vi indtager det på, har stor betydning for vores indre ur og for at vi føler os i balance og har det godt. Visse måltider hører bestemte tidspunkter til og det passer derfor til vores indre ur, vores rytme, hvis vi spiser grød eller brød om morgenen og spiser f.eks. kød, fisk og grøntsager til aften ... De fleste af os vil have meget svært ved at skulle starte dagen med kød, fisk og grøntsager.
Når det anbefales at børn sover og spiser på nogenlunde faste tidspunkter, så er det fordi det er naturligt i forhold til deres indre rytme, deres indre ur. Det vil hjælpe dem til at sove godt, når de puttes og det hjælper dem til at indtage den mængde mad de naturligt har behov for, for at trives.
Samtidig hjælper en fast rytme med til at stabilisere barnets almene velbefindende, når barnet spiser og sover stabilt, så vil barnets blodsukker være stabilt, barnets overskud til at lege øges og barnet får naturligt mere energi til at opleve og undersøge verden, barnet udvikler sig bedre :)
Men igen - det betyder ikke så meget om rytmen er sen eller tidlig, så længe både barn og voksne trives med det. Naturligvis skal der ikke vænnes op og ned på nat og dag, men det er okay at sove sent, som din dreng gør. Men ja - det har naturligvis betydning, hvordan han i øvrigt spiser og sover dagen igennem og da du nu oplever behov for forandring og at nye ting sker hos jer, så vil jeg faktisk foreslå dig, at du prøver om en ny rutine vil være godt for jer.
Det vil være rigtig godt at du nu begynder at give din dreng skemad og jeg vil foreslå dig, at du giver ham skemad 2 gange dagligt. Når han så bliver ½ år, så øges han til 3 gange dagligt. Det er rigtig godt at han har kunne trives på modermælk så længe, det er super og introduktionen til anden mad, vil naturligt ske hurtigt nu :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre, vågner evt. med en ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske kun en times tid.
Frokost 12: Tilbydes op til ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14
Eftermiddag 16: Ammes
Powernappen forsøges sprunget over
Aften 18: Tilbydes op til ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Hvis han sover 3 lure dagligt og stadig har brug for sin powernap nogle dage om eftermiddagen, så er det fint, men så vil han naturligt først gå i seng kl. 22 og vil ikke allerede kunne sove kl. 20.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster
Nat: Forsøge at undvære amning. At sove igennem i denne alder er at sove ca 5 timer fra midnat og til næste morgen tidlig. Nogle børn sover også fra kl. 20 til 01, ammes og sover så videre til kl. 05/06 og det er også helt fint med en sådan rytme, her må du prøve dig frem :)
Det at din dreng begynder at være mere vågen, ikke længere falder til ro ved brystet som før, virker aktiv, opmærksom og følger meget med i ting og faktisk kan være vågen i 8 timer - det kan godt være tegn på at der er behov for ændre - både behov for anden rytme, men også behov for skemad. Det lyder helt relevant at begynde med skemaden nu.
Han må ikke være vågen i 8 timer, max 3½ time, så skal han have mælk og sove igen ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske