Brev:
Vil ikke tage flaske og vil ikke sove om aftenen
24. juli 2011
Alder:
6 mdr.
Vil ikke tage flaske og vil ikke sove om aftenen
Hej Helen,
Jeg har lige meldt mig ind i din brevkasse i håb om, at du kan hjælpe os med at få lidt styr på hverdagen, da jeg i øjeblikket synes det hele sejler lidt;-)
Vores datter er 6 mdr. gammel. Hun blev født 3½ uge tidligere end terminen, og blev opereret for gastroskise efter fødslen. Alt er gået meget bedre end vi turde håbe på, og hun har det rigtig godt. I forhold til de jævnaldrene babyer vi kender, synes jeg ikke, hun er så god til at lege for sig selv ret længe ad gangen. Hun har det bedst, hvis hun kan sidde hos en af os hele tiden, og det er lidt anstrengende. Kan det skyldes den start hun har fået – at hun har brug for mere tryghed eller er det fordi, vi har vænnet hende til, at vi tager hende op, når hun begynder at græde? – og kan vi hjælpe med hende med at blive bedre til at lege for sig selv?
Hun vil ikke tage flaske. Vi har øvet med hende adskillige gange – både med modermælk og modermælkserstatning og med et hav af forskellige flasker! Nogle gange spiser hun lidt, men ikke meget – og slet ikke modermælkserstatning. Jeg er efterhånden dybt frustreret over, at hun ikke vil tage flaske, da jeg synes det begrænser mulighederne for at få andre til at passe hende – også hendes far. Har du et råd til, hvordan vi får hende til at tage flaske?
Jeg har i lang tid ammet hende, inden hun er blevet puttet om aftenen. I en lang periode faldt hun i søvn og jeg kunne efterfølgende lægge hende over i sengen, og så sov hun videre. Da vi rigtig gerne vil have, at andre kan passe og putte hende om aftenen, synes jeg, det er en dårlig idé at vænne hende til at falde til ro i forbindelse med, at jeg ammer hende – især når hun ikke vil have flaske. Vi har derfor ændret aften-putningen til at det er hendes far, der putter hende nu.
Jeg ammer hende efter hendes aften-skemåltid eller lidt senere, men det er ikke altid hun vil have mælk på det tidspunkt. Han har nogle aftener tilbudt hende en flaske med enten modermælk eller modermælkserstatning lige før han putter hende, men hun vil ikke have noget. Hun kan smile til ham og være glad idet han lægger hende, men lidt efter græder hun. Nogle aftener skriger hun i 10 minutter, andre aftener i længere tid. Jeg er ked af, at det skal være sådan, og vi vil derfor gerne have din hjælp til, hvordan vi kan ændre aften-putte-ritualet, således at kan falde i søvn uden at skulle græde sig søvn – og uden at skulle ”ammes” til ro.
Endelig vil jeg lige høre, om jeg må putte sødmælk i hendes grød og mos i stedet for modermælk/erstatning nu hvor hun er 6 mdr.? Jeg ammer hende stadig 4-5 gange i døgnet.
Det var en lang smøre, men jeg håber, du kan hjælpe os lidt på vej.
Med venlig hilsen
Den frustrerede mor!