Svar: Vil ikke tage flaske og vil ikke sove om aftenen
24. juli 2011
Alder:
6 mdr.
Kære frustrerede mor
Velkommen til og tak for dit brev :)
Det lyder som om at I har været et hårdt forløb igennem. Det er hårdt at få besked om at ens barn har gastroschise og det er hårdt at gå i usikkerhed om forløbet, skulle gennemgå operation osv. Det lyder dog som om at alt er forløbet rigtig godt og det er dejligt at høre :)
Der er ingen tvivl om at den første lidt hårde tid på livet naturligt har gjort jeres datter ekstra tryghedssøgende og naturligt også har øget jeres behov for netop at være der for hende hele tiden, bære hende, holde hende tæt. Og det er super godt at I har gjort det - det skal I som gode forældre gøre. Det er derfor ikke dårligt, hvis I har vænnet hende til at tage hende op, når hun græder - sådan bør man gøre - og det bidrager netop til en helt basal tillid i barnet til at mor og far er der for at hjælpe, når ting er svære :)
Men naturligvis skal jeres datter også lære at ligge for sig selv, lære at ligge på et tæppe på gulvet eller ved siden af jer i sofaen og stille og roligt lære ikke at være i favn. Og det er netop på denne måde I skal lære hende det. Ved at have hende ved siden af jer, snakke med hende, pludre og have masser af kontakt, så hun mærker og hører at I er der. Og så på sigt mere og mere på afstand, så hun ligger på tæppet på gulvet imens I går lidt rundt, står ved siden af og lægger tøj sammen eller laver andre praktiske ting, for tilsidst at I kan gå længere væk, måske helt ud af syne et øjeblik, samtidig med at I så beroliger og taler stille til hende, så hun hører at I er der :)
Der er ingen garanti for at hun vil lære at tage en flaske med den alder hun har. Når man er 6 måneder gammel, vil man ofte vælge den ægte var og det kan man ikke fortænke hende i. Og når man vælger at amme, så kommitter man sig faktisk også til at amme i mindst 1 år. Hvis man på forhånd ved, at man ikke ønsker dette, så skal man faktisk ofte introducere en flaske ret tidligt, for at være sikker på at barnet vil acceptere den.
Jeg kan godt forstå at det er praktisk at hun kan passes af andre og at det kan være dejligt for dig, at slippe for amningen om aftenen og dejlig for far at kunne tage over. Men amning (eller det at få flaske), er en helt naturlig del af det at blive puttet til natten og det er ofte denne amning eller flaske som forsvinder sidst. Også børn på 1 år, har brug for at få mælk på dette tidspunkt.
Det er rigtigt at det begrænser mulighederne for at få hende passet af andre, når man ammer og hun ikke vil tage flaske. Men jeg er nødt til at sige, at det er der måske noget logisk i - netop fordi så små børn ikke har behov for at blive passet af andre. Det betyder ikke at man ikke kan tage i byen som forældre eller vælge at lade barnet passe - men man skal være bevidst om at det er et voksent behov (som kan være reelt nok), det er ikke barnets behov.
Jo ældre jeres datter bliver, jo mindre behov for bryst og flaske vil hun naturligt få. Når hun f.eks. bliver 9 måneder, vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet. De vil ofte ligge inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at man her godt kan lade hende passe nogle timer om eftermiddagen, hvis I f.eks. gerne vil i biografen eller ud på en café - og hun kan spise mad og drikke af en kop, men om aftenen, hvor hun skal overgive sig til søvnen, vil hun naturligt have brug for at få enten bryst eller flaske.
I kan naturligvis forsøge med flasken igen og igen for at se om hun tilsidst vil acceptere den. Far kan forsøge, fordi han ikke lugter af mælk og derfor kan have bedre held til det.
Du kan prøve med udmalket modermælk, fordi hun så kender smagen og modermælkserstatning smager ofte meget surt i forhold til modermælk.
Du kan prøve med en anden type erstatning for at se om der er noget hun bedre kan lide end andet, du kan evt. forsøge med vælling, fordi det fås med smag af f.eks. pære og det vil hun måske kunne lide.
Det kan være en god idé at forsøge med en flaskesut der i facon minder om den sut hun evt. accepterer. Vil hun heller ikke bruge sut, så kan det være ekstra svært. Du kan prøve med flaskesutter i latex eller silikone, du kan prøve med flade eller runde modeller, korte eller lange modeller. Du kan prøve med en elastisk flaskesut f.eks. fra pigeon, som jeg ved at mange har haft helt med at skifte til ... :)
Du beder om hjælp til et aften ritual, hvor jeres datter kan puttes af far uden at skulle græde og hvor hun kan puttes uden at skulle ammes. Det er store forventninger at have til så lille en pige ... Amningen kan forsøges erstattet af en flaske, fordi far så kan tage over og hvis hun ikke vil dette, så må hun ammes.
Far kan deltage i alt mulig andet og det handler ofte om at se putteritualet som noget bredere end bare at putte hende. For mig handler putning om mange ting, det begynder allerede der hvor jeres datter kommer i bad, bliver frotteret med håndklædet, måske bliver smurt ind i lidt creme, får ren ble og nattøj på osv. Og det er helt naturligt at far gør disse ting og at mor så først træder til der, hvor der skal ammes og derefter puttes i seng. Netop ved at far gør alle de ting som naturligt også er en del af putteritualet, så vil han naturligt også bedre kunne tage over, når så putningen finder sted og på sigt derfor kunne deltage mere aktivt i selve putningen.
Fars rolle er således stadig at være en stor del af putteritualet, men lige der hvor der skal ammes og puttes i seng, er mor altså den bedste. Det er normalt for alderen og jo mere far deltager i putteritualet, jo lettere vil han også kunne overtage putningen senere hen :)
Med hensyn til mælk i grød og mos, så vil jeg anbefale at du bruger modermælkserstatning eller udmalket modermælk. Det er korrekt at din datter gerne må få lidt sødmælk, men det skal ses som udtryk for at hun kan få lidt mere familiemad. Det betyder at hvis du laver en kartoffelmos på sødmælk til jer alle, så kan I spise det samme og du behøver ikke lave speciel mos til hende. Det betyder også at hun kan få lidt sovs på sin mad, for at give lidt smag.
Den mad som kun er til hende, f.eks. havregrøden om morgenen og grøntsagsmosen til frokost, vil jeg derfor anbefale laves på modermælkserstatning eller modermælk. Og bruger du sødmælk, så må hun kun få max ½ dl.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske