Brev:
Hvordan får vi ham gjort glad for maden?
24. juli 2011
Alder:
15 mdr.
Hvordan får vi ham gjort glad for maden?
Kære Helen
Tak for en fin brevkasse.
Jeg skriver til dig vedr. min lille dreng, der nu er 13 måneder. En fin lille størrelse der har det godt. Vi har dog lidt bøvl med maden. Han er simpelthen ikke ret interesseret i at spise. Til 1 års undersøgelsen fik vi konstateret, at han er lidt længere end gennemsnittet, og at han ligger nederst i vægtkurven; 9,3 kg. Dvs. han har ikke et gram fedt for meget på kroppen. Han er en frisk og sund dreng, der er nysgerrig på verden omkring sig. Han går, eksperimentere med sproget etc. Maden vil han dog ikke rigtig.
Hans rytme ser ud som flg:
Kl. 6.00: Vågner, får havregrød.
Kl. 11.00: Får middagsmad, rugbrød eller grød. Kl. 12.00 puttes han til sin middagslur.
Ca. kl. 15.00: Får eftermiddagsmad, brød, frugt eller grød eller yoghurt.
Ml. 17.30-18.00: Aftensmad, som regel: ris, pasta, kød, kartoffel eller grød.
Kl. 19.00: Puttes, tilbydes flaske.
Ca. Kl. 11.00: Flaske
I løbet af natten: Lidt flaske
Ofte er det lidt en kamp at få noget i ham til måltiderne, han drejer hovedet, hyler op og er ikke interesseret i at spise. Vi sætter os med ham i højstolen og vi mader ham. Vi forsøger jævnligt at få ham selv sat i gang, give ham en bid at spise etc., det lykkes måske med et par bidder, men så smider han ellers maden på gulvet, fordi han er uinteresseret.
Måske hans ringe interesse i maden skyldes flaskerne? Vi har holdt fat i flasker til natten, fordi han meget gerne vil have dem, og for at sikre at han får kalorier nok, men måske vi må tage kampen med ham og få dem udryddet, vi er usikre herpå. Han vågner selv om natten med et hyl og vil have sin flaske, og han bliver ulykkelig, hvis han ikke får den.
Hvis du tænker, at det er en god ide at droppe aften/natflaskerne, har du måske et godt råd til, hvordan vi gør, han bliver uden tvivl ulykkelig, når han ikke får sin flaske.
Vi har overvejet at forsøge at give ham godnat-grød, før han puttes om aftenen og så droppe flasken. Vores bekymring omkring dette er, om han bliver uinteresseret i aftensmaden, når han ved, at han vil få grød en time senere.
Håber, du har et par indspark til vores overvejelser og nogle bud på, hvordan vi får den lille mand gjort glad for maden:)
Med venlig hilsen
Mor & Far