Svar: Lang lur om formiddagen?
24. juli 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Nogle børn sover den længste lur om formiddagen og hvis barnet trives med dette, er det naturligvis helt okay. Men for de fleste børn, vil det faktisk være bedst, at luren om formiddagen er en kort lur og middagsluren er den længste lur.
De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen trives med to lure dagligt. Ofte en helt kort formiddagslur på måske 45-60 minutter og så en lang middagslur på måske 2½-3 timer. Netop fordi barnet sover lang middagslur, så vil barnet ofte kunne holde sig vågen til om aftenen, få aftensmad og derefter komme i seng med amning eller flaske - omkring kl. 19.30-20.
Hvis barnet sover en meget lang lur om formiddagen, så vil middagsluren naturligt komme til at ligge senere på dagen. Det er i princippet ikke noget problem, men det kan gøre, at barnet ikke kan sove 19.30-20 om aftenen, som man som forældre ofte også ønsker ...
Igen - det behøver ikke være noget problem, barnet må gerne sove, når klokken først er 22 og børn kan sagtens trives med en sådan rytme, og har man som forældre det rigtig godt med det, så er det jo super. Men hvis man gerne vil have aftenerne uden børn, så kan det være fornuftigt at arbejde på en rytme, hvor formiddagsluren er kortere end middagsluren.
Det skal naturligvis nævnes at der altid er undtagelser og at nogle børn også sover to lige lange lure. I sidste ende er det vigtigste at det enkelte barn trives og har det godt, med den rytme, barnet nu engang har :)
At dine piger begynder at sove kortere om formiddagen og længere over middag, lyder derfor helt normalt og passende i forhold til deres alder og udvikling.
Hvis man gerne vil arbejde på en længere formiddagslur, så kan det være en god idé at give barnet et formiddagsmåltid, supplere med bryst eller flaske og så trille barnet en daglig tur i barnevognen. På den måde vil man ofte kunne holde barnet sovende og få påvirket det indre ur til at skulle sove den længste lur om formiddagen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske