Svar: Skemad start
25. juli 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Hvor er det dejligt at høre, at det nu er slut med alle prøver. Så kan der falde lidt mere ro over den lille familie :)
Det lyder som om at Marcus er kommet rigtig god igang med skemaden og spiser meget fint. Det er dog stadig vigtigt at du ikke giver ham for stor en mængde. Det lyder som om at han spiser godt, men mælken skal der også stadig være plads til.
Hvis det fungerer bedst for jer med morgengrød allerede kl. 7 er det naturligvis okay. Jeg anbefaler normalt at man giver mælk om morgenen og så tilbyder grød formiddag eller frokost, og når det så fungerer introducerer 2. skemåltid om aftenen.
Jeg anbefaler også at holde mængden af skemad nede, så han ikke får mere end 1/2-3/4 dl af gangen. Det er i princippet bedre at give ham 3/4 dl 2 gange dagligt end 1½ dl. på en gang. På den måde sikres han plads til mælk i maven og du får også mulighed for at variere hans indtag af fødevarer.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3 lur
Aften 18: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grød eller meget gerne grøntsagsmos. Dette måltid introduceres, når grøden om dagen fungerer godt. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20. Tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sent 3. lur ligger
Sen aften 23-24: Flaske
Meget flot at han allerede sover igennem om natten! Nyd det!:)
Med hensyn til sutteklud, så lyder det jo som om at han har et stort suttebehov og jeg synes bestemt godt du kan give ham en sutteklud, så han ikke behøver sutte på sit pudebetræk :)
Du kan med fordel trække en klud igennem ringen på hans sut, så sut og klud på den måde er koblet. På sigt, vil han så måske sutte på sutten og bruge snippen af kluden til at berolige sig med :)
Han må også meget gerne få en bidering eller lignende at gumle på. Du kan købe en ring, hvorpå der sidder en lille tandbørste. Hvis han har masser af kløe i gummerne, vil det måske være dejligt for ham at gumle på en sådan :)
Han må også gerne få en skrællet kold gulerod, men du skal holde den for ham, så han ikke får den galt i halsen og det er vigtigt at han ikke kan bide stykker af eller knække den.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske