Brev:
Hvor meget skal hun spise for at sove længere stræk?
25. juli 2011
Alder:
9 mdr.
Hvor meget skal hun spise for at sove længere stræk?
Hej Helen,
Siden sidst er det gået lidt op og ned mht. at sove uden så mange amninger. Har haft nogle rigtig gode perioder, hvor hun har fået godnat mad ved 18.30-19 tiden og så sovet til 2-3 tiden, blevet ammet og derefter sovet til tidlig morgen…
Men nu er vi fuldstændig tilbage til alt for meget amning…
Hun kommer i seng mellem 18.30-19. Kan ikke trække den meget længere, for hun er træt… Hun har altid været ret nem at putte, men er nu begyndt at mosle rundt når hun bliver lagt. Op i kravlestilling, op på knæ, hive i sengeranden osv. Går ud fra det er ganske normalt og aldersbetinget – og at det holder op efter en periode??? Hun får egentlig bare lov til at mosle rundt og så går jeg ind og lægger hende ned ind i mellem.
Prøver også at holde hende liggende på siden ved at ae hende lidt. Hun er ikke ked af det før til sidst, hvor hun er ved at segne af træthed og så falder hun i søvn efter lidt klynkerri og evt. lidt gråd. Jeg går lidt ud og ind af værelset og aer hende lidt. Så der er sådan set ikke det store problem at få hende til at sove, det tager bare tid i disse dage!!! Men du må da gerne bekræfte om det er den rette metode ;0)
Er gået helt over til at give hende flaske til godnat. Hun ligger meget mere roligt, så det er faktisk mere hyggeligt end at amme! Men hun drikker ikke mere end 100 (+/- 20) ml, hvilket jeg ikke synes er ret meget???
Hun vågner så gerne ved 22-23 tiden, hvor hun egentlig virker sulten. Kan i hvert fald ikke få hende til at sove ved at nusse, vende, sige ssshh osv. Og så snart jeg tager hende op, spytter hun sutten ud og søger. Er det fordi hun spiser for lidt til godnat tåren?
I dag prøvede jeg at tage hende op igen efter hun havde moslet lidt og så spiste hun faktisk ca. 50 ml mere. Er det ok sådan at dele flasken over flere gange??? Og hvor meget burde hun spise før jeg kan forvente at hun sover i et noget længere stræk?
Nogle nætter vågner hun så yderligere 2-3 gange og får en lille tår (tror jeg da det er ;-)) – vi falder som regel begge i søvn imens/lige efter (dog ikke med brystet i munden efter min bedste overbevisning). Så ja hun sover gerne i sengen herefter… Lige pt. får hun det lidt som hun vil have det, da vi efter vandskade er blevet nødt til alle 4 at sove i samme rum. Så vi skal helst have nætterne så rolige som muligt for at vi ikke alle sammen vågner… Men ville bare så gerne tilbage til den med at hun sover fra 19 til midt på natten og så igen til tidlig morgen!!
Men ja mit hovedspørgsmål er nok om jeg kan forvente det, hvis hun kun spiser ca. 100 ml. Og hvordan får jeg hende til at sove videre uden gråd, hvis ikke det er nok at nusse hende osv.? Er det fx ok at tage hende op i sengen eller er det bare en ny dårlig vane?
Hun sover også meget forskelligt om dagen, så det er svært at få en rigtig god rytme.
Nogle dage sover hun en rigtig god formiddags lur, mens det andre dage kun er 45 min og så bliver lur nr. 2 jo derefter. Hvis hun først vågner kan jeg gøre hvad som helst, hun sover ikke igen!! Generelt sover hun ikke så godt om eftermiddagen og hvis ”damen” ikke vil sove kan jeg spadsere lige så tosset jeg vil, hun overgiver sig ikke!!! Det vil sige hun ofte ikke sover fra ca. kl. 14 til hun bliver puttet. Derfor vil det være svært at putte hende senere om aftenen.
Hun sover bedst når hun bare bliver lagt i barnevognen derhjemme. Ja nogle gange er hun simpelthen umulig at få til at sove hvis vi er ude… Også selvom hun er træt!! Vi er generelt meget hjemmemennesker, meen ind i mellem er vi jo ude ;-) Og skal desuden hente storebror hver dag! Kan hun lære at sove når der sker noget (sker noget kan godt bare være en gåtur!!) eller er der bare nogle børn der nægter at gå glip af noget? Altså jeg tænker på om hun kan lære det ved at man ofte tager ud? Om det er fordi vi ”laver for lidt”? Er nok lidt fokuseret på at hun får sin skønhedssøvn, da hun i perioder ikke har det mest fantastiske sovehjerte!!
Hvor mange timer i døgnet skal hun helst sove nu?
Håber du kan give lidt gode råd med på vejen.
Venlig hilsen
Mette