Svar: Hvor meget skal hun spise for at sove længere stræk?
25. juli 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Først - jeg er ked af at høre at I har været ramt at de store mængder vand. Det tager tid, og det er besværligt, når hele familien skal rykke sammen på meget få kvadratmeter ... heldigvis er det jo trygt for børnene at være tæt på mor og far, så prøv at se det positive i det :)
De fleste børn vil trives med 3 amninger eller flasker i 9 måneders alderen og disse kan ligge meget hensigtsmæssigt aften, sen aften (eller en gang i løbet af natten) og inden middagsluren. Det lyder også som om at det kunne være en god rutine for jer at arbejde på nu.
Et forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at sutte på, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur - sover ofte kun 45 minutter som du også fortæller
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), rejer, ½ hårdkogt æg og lignende og suppleres også ofte med grøntsagsmos, for at blive mæt nok. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30 og sover her dagens lange lur som gerne må være et par timer. Det kan være en rigtig god idé at du starter med at lade hende sidde op i barnevognen og så triller en tur, hvor hun kikker på verden, bliver fyldt op med indtryk, mærker vinden i ansigtet osv. og når hun så viser sig parat, så lægger du hende ned og lader hende sove. Det kan være en god måde at lære hende netop at sove ude :)
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, en portion tykmælk med revne æbler, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad. Maden skal smage af noget og tage udgangspunkt i det I andre spiser. Vand af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød som del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes eller flaske og sover så uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen starter med morgengrød.
Med hensyn til uro, når hun skal sove, så er det helt normalt for alderen. Hun er i separationsfasen og øver sig i at adskille sig fra dig - det gør hun rent fysisk ved om dagen at kravle væk fra dig, bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd. Og hun har naturligt svært ved at finde roen og overgive sig til søvnen om aftenen, ligesom hun også kan drømme mere lige nu og derfor sove ekstra uroligt. Alt det hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og samtidig har hun den store motoriske uro, får sig lagt i stillinger som hun ikke mestrer at komme væk fra selv, hun rejser sig, kravler rundt, banker hovedet ind i sengegavlen osv. mere eller mindre i søvn. Det er helt normalt.
Man oplever ofte også at børn i denne alder er mere tryghedssøgende, de klynger sig mere, hun har ekstra meget brug for at du er der for hende, holder om hende, har hende på din arm - hun har naturligt ekstra brug for at mærke at du er der for hende, også når hun skal sove. Nogle gange kan det derfor være nødvendigt at sidde hos hende, holde hende i hånden, berolige og kærtegne, når hun skal sove. Det at man bliver hos hende, kan gøre at hun falder til ro og sover godt inden for 15 minutter. Andre gange kan man fint gå frem og tilbage, vise hende, at man er der, gå igen, komme tilbage og og betrygge og hun falder så fint til ro. Hvad man skal gøre afhænger helt af hvordan hun reagere og det kan skifte meget i denne alder :)
Det er rigtigt at 100ml mælk at sove på ikke er så meget, men det er helt okay og kommer ud over den aftensmad og godnatgrød jeg også anbefaler. Og så kan hun drikke mere inden du selv går i seng, eller når hun vågner og selv viser behov, så hun stadig bliver fyldt godt op til natten og får sit behov for mælk og væske dækket :)
Det er helt okay at tage hende op og give hende tryghed, det er helt okay at lade hende sove videre i din seng, hvis I alle trives med det og det giver roligere nætter lige nu :) Tryghed er alfa omega!
Børn i denne alder kan godt sove lidt mindre end man normalt ville forvente, fordi de er så optaget af verden og "ikke vil gå glip af noget". En del børn sover derfor ikke særlig meget om dagen. Det vil dog være rigtig godt at arbejde på to lure dagligt - en kort formiddagslur og en længere middagslur, trives mange børn rigtig godt med. Samlet gerne 2½-3 timer om dagen og så må hun sove det hun nu kan om natten - gerne 11 timers nattesøvn, f.eks. fra kl 20 til 07. Sover hun tidligere om aftenen, vil hun naturligt også vågne tidligere om morgenen. Sover hun længere og senere middagslur, vil hun naturligt også kunne sove senere om aftenen .. tingene hænger sammen og prøv at arbejde på en nogenlunde fast rytme, hvor hun står op til samme tid hver dag og puttes til samme tid om aftenen. Hvor I spiser, leger, er aktive og sover til nogenlunde samme tid i løbet af dagen - det vil være rigtig dejlig for jer alle på sigt :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej og har lidt idé om, hvad du kan forvente nu og hvordan du kan arbejde lidt videre. Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske