Svar: Løs afføring - 5 år
25. juli 2011
Alder:
5 år
Hej med dig
Der er højst sandsynligt en sammehæng mellem din drengs indtag af fedtfattig kost og kost med højt fiberindhold. Og det lyder som en rigtig god idé at du begynder at servere lidt andre fødevarer for ham :)
Man ser hos mindre børn - ofte børn i 1-2½ års alderen nogle gange diarre. Man kalder det for toddlers diarré - og selvom det ofte rammer denne alder, så kan det også ses hos yngre børn og også op i 4-5 års alderen.
Der er her tale om en kronisk tilstand, og man bruger kun diagnosen toddlers diarré eller tumlingediarre, når man har undersøgt barnet for infektioner, mave-tarmsygdomme, fødevareallergi osv. og alt andet således er udelukket.
Det opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - i hvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.
Det man skal være opmærksom på er:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
Og når jeg læser dit brev og du skriver, at din dreng spiser meget fedtfattigt og fiberholdigt, og i ferien hvor kosten har været anderledes, pludselig har ændret afføringsmønster, så er det nærliggende at overveje om ikke der er en sammehæng her.
Jeg synes derfor du skal forsøge at give din dreng lidt mindre frugt, juice og lignende, øge hans indtag af fedt lidt - måske få surmælksprodukter med et lidt højere fedtindhold, lidt mere fedt på brøddet, lade ham spise sovs, dressinger osv. Det vil være godt, hvis han vil spise grøntsager der er kogt, tærter og lignende og ikke kun spiser rå grøntsager, råkost ...
Det er altså bestemt et forsøg værd at se på hvordan han spiser og om du ikke med få ændringer i hverdagen, kan få lidt mere styr på hans mave. Det vil være rigtig dejligt for ham :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske