Svar: At lægge sig til ro og sove
25. juli 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det er helt naturligt at din datter rejser sig op igen og igen, når hun bliver puttet. Hun har en stor motorisk uro, og har svært ved at slappe af i kroppen, når hun skal sove.
Det er for det første rigtig vigtigt at I har et godt putteritual. Det vil være rigtig godt at I starter med aftensmad og derefter giver hende et bad. Det at blive badet, vil give hende ro i kroppen efterfølgende. Det vil være godt at I bruger lidt tid på at frottere hende med håndklædet, smøre hende ind i lidt creme, massere hende lidt osv. fordi det er med til at give hende fysisk ro, når hun skal sove.
Efter badet vil det være rigtig godt at hun får en godnatgrød og derefter skal hun så i seng og have sin flaske. Det kan være okay at give hende flasken i seng, fordi putteritualet så ikke afbrydes af først at være i favn og derefter blive flyttet til sin seng. Og det er helt naturligt at skulle have mælk i forbindelse med at skulle sove. Sid ved siden af hende, hold flasken, kærtegn hende, syng evt. lidt for hende og hjælp hende til ro på denne måde.
Det vil være rigtig godt at elevere hendes hovedgærde, så hun ligger lidt højere med hovedet, når hun ligger ned og får flaske. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller lignende ind under hendes madras i hovedenden.
Sørg for at fjerne flaske inden hun falder helt i søvn, gerne lige der, hvor hun så smiler til dig og triller om på siden og sover. Det er vigtigt at hun ikke falder i søvn med flasken af munden, men lærer at sove uden denne afhængighed og bare med trygheden ved at du er der for hende.
Du skal altså sidde hos hende og hjælpe hende til fysisk ro og hjælpe hende til at overgive sig til søvnen, netop med din nærhed. Hvis hun rejser sig op igen og igen, trods ovenstående tiltag, så er hun måske puttet for tidligt.
Det kan også være at hun er utryg og ked af det, - hvis hun rejser sig, strækker armene op mod dig og signalerer "tag mig op" så skal du naturligvis tage hende op, trøste og berolige og ikke lægge hende ned, før hun atter viser sig parat :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske