Svar: Brok og gråd - især i forbindelse med putning
25. juli 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 10 måneders alderen græde med tårer, når de er kede af det, men kan godt brokke sig og vise utilfredshed uden tårer. Og er jeres datter ulykkelig, vil hun normalt græde med tårer ...
Men det betyder naturligvis ikke, at I ikke stadig skal reagere på hende og de signaler hun sender, men I skal naturligvis forsøge at finde ud af, hvordan I reagerer bedst.
Hvis hun virker ulykkelig, græder, rejser sig, strækker armene op mod jer "tag mig op", "gå ikke fra mig", så er det vigtigt at I lytter til dette og tager hende op, beroliger og betrygger. Så har hun brug for fysisk nærhed, for at komme ned i gear og finde roen igen.
Hvis hun ligger ned i sin seng, virrer med hovedet, klynker og brokker sig og virker uroligt og tydeligt har svært ved at finde ro - så er det sandsynligvis netop det, som er årsagen. Altså at hun er træt, men ikke kan finde ro. Her kan det være en god idé at lade hende ligge og så sidde hos hende, holde hænderne på hendes krop, lade hende mærke nærheden af jer, gøre hende tryg - men uden at I tager hende op. Altså holde fast i at hun jo netop er træt og derfor skal sove. Det er okay at det er svært for hende, men det er hendes behov og derfor sidder I der og hjælper hende med det.
Hvis I tolker forkert, så I regner med at hun er overtræt og skal hjælpes til ro i sin seng og hun så ikke vil det, ikke har det behov, så vil hun ikke falde i søvn, men vil i stedet blive rigtigt ked af det - og så vil I ikke være i tvivl og så vil tårerne sikkert også komme :) Så skal hun naturligvis op, beroliges i jeres favn og først puttes igen, når der atter er ro på :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske