Svar: Vil gerne kunne putte uden amning
25. juli 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det vil være en rigtig god idé at give din datter en flaske (eller mælk af en kop - afhængigt af hvor meget hun kan drikke af den), hvis du ønsker, at hun ikke længere skal ammes inden putning.
Det vil være helt naturligt at hun får mælk i forbindelse med at hun skal sove og den sidste amning (eller flaske) der forsvinder er den inden putningen om aftenen. De fleste børn vil i 10 måneders alderen trives med to flasker eller to amninger i døgnet. Det vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten. Og mange børn er rigtigt glade for amningen inden putning, også selvom de er blevet et år...
Fordelen ved at give en flaske er, at den kan gives i sengen, så hun ikke oplever det skift der lige nu er mellem favn og seng. Det skift som lige nu vækker hende og gør det svært for hende at finde roen og falde i søvn igen... En anden fordel er, at den kan gives af far ..:)
Hvis hun ikke vil tage flaske eller hvis du alligevel ønsker at bibeholde amning stadigvæk, er det fint som du gør - netop at give hende bryst og derefter putte hende. Det kan være et forsøg værd at putte hende med en klud, som følger med fra brystet og over, ligesom det kan være en god idé at svøbe hende - selvom det er svært med den alder hun har. Nogle har f.eks. glæde af at putte i en voksipose eller lignende, amme barnet i den og flytte barnet over i seng. Det at ligge i en pose, vil gøre at hun ikke føler skiftet så stort - men igen, hun er jo en stor pige ... og så lyder det også som om at hun de fleste nætter er ret god til at lade sig putte uden brystet (efter amning). Det er rigtig fint! Det går den rigtige vej.
Du kan også overveje om ikke du skulle lade hende få brystet når hun skal sove lige nu. Hun har en alder, hvor hun naturligt er ekstra tryghedssøgende og har brug for den nærhed og kontakt. Du kunne lægge dig og amme hende i din seng, lade hende falde i søvn der, så hun forbinder det at sove med noget trygt, dejligt, rart. Og når hun så sover, så flytter du dig fra hende, sikrer at hun ikke kan falde ud af sengen og slå sig. Inden du så selv går i seng, så ammer du hende igen og så er det der, du så flytter hende over i egen seng, hvor hun så sover til næste morgen tidlig. Det kan også være en god måde at gøre det på og kan give hende en tryghed, som er vigtig for søvnrutinerne senere hen.
At hun får brystet på denne måde behøver ikke være et problem, det kan sagtens fungere i nogle familier. Netop fordi trygheden er i fokus. Det er ikke sikkert at hun vil vågne hele natten og søge brystet igen og igen og det er kun, hvis hun begynder at gøre dette, at det er et problem. I princippet er der ikke noget i vejen for at hun ammes i søvn, hvis hun derefter kan sove trygt og roligt og godt natten igennem ...
Nogle gange kan vi godt blive så fokuserede på faste rutiner og søvnritualer, hvad børn må og hvad de ikke må, at vi helt glemmer at lytte til, hvad der egentlig fungerer ... :)
Men tilbage til start - I vil gerne kunne putte hende uden amning og det kræver altså at noget andet sættes i stedet. Så skal hun have flaske eller mælk af kop :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske