Svar: Vil ikke sove om aftenen - 14 mdr.
26. juli 2011
Alder:
14 mdr.
Hej med jer
Børn i jeres datters alder, har brug for at sove ca 13½ time i døgnet og de fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt.
Jeres datter sover formiddagslur på 2½ time og eftermiddagslur på 2½ time - det er fem timers søvn i alt i løbet af dagen. Når I er hjemme, sover hun længe og kan derfor nøjes med kun en lur dagligt - ofte på 3 timer.
Det er naturligt, at de dage, hvor hun sover op til 5 timer i løbet af en dag, så vil hun naturligt ikke kunne sove mere end 8½ time i løbet af natten. Det er derfor naturligt, at hvis hun skal op kl 6, så vil hun ikke kunne sove før kl. er 21.30.
Dertil kommer at rytmen varierer fra dag til dag - I har ikke samme rytme til hverdag og i weekend. Og jeres datter er alt for lille til at kunne flekse dette. Der er alt for meget uro i hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme. Derfor er det meget vigtigt, at I nu forsøger at skabe en helt fast rytme.
Det betyder at I skal have samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend, ferie eller helligdage. Selvom det er rigtig dejligt at kunne sove længe i weekenden, så går det altså ikke, hvis I gerne vil have hende til at sove når kl er 20 om aftenen. I er nødt til i en længere periode at holde fast i en ens rytme uanset dag på ugen.
Det vil her sandsynligvis også være nødvendigt at afkorte hendes dagssøvn, altså vække hende, så hun ikke sover 5 timer i løbet af dagen, men i stedet får forlænget sin nattesøvn.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover 45 minutter, max 1 time, ca kl. 9.30-10.30
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, eller varm frokost. Skal have kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris og pasta til frokost. Der skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 12.30-14.30, så hun samlet sover ca 3 timer i løbet af dagen, ligesom hun sandsynligvis vil gøre, når hun begynder at kunne nøjes med kun en lur.
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Tilbydes også gerne en portion tykmælk med rugbrødsdrys, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt grøntsager, evt. en lille portion fint revet råkost, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, som I andre også spiser, - risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs. Helt almindelig børnevenlig mad. Letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten, suppleres gerne med banan som nu, vand af kop
Puttes til natten ca 19.30 med godnathistorie osv. som I allerede gør.
For at få ændret på tingene hos jer, er I altså nødt til at se på hele dagens rytme, I er nødt til at have et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt og I er nødt til at medtænke hvor meget og hvornår hun sover i løbet af dagen. Det er nødvendigt at have en ens rytme uanset dag og det er vigtigt at I følger rytmen fast nogle uger, før I vil begynde at kunne mærke en effekt - ligesom I er nødt til at holde fast i rytmen det næste lange stykke tid frem :)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske