Svar: Søvn - vi er ved at være lidt trætte ...
26. juli 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Først - jeg tror bestemt ikke der er noget galt med jeres dreng og det lyder som om at I som 1. gangsforældre gør det rigtig godt! :)
Jeg ved fra dine tidligere breve, at din dreng blev opereret da han var ganske lille og selvom han stortrives på alle punkter nu, så er det at blive indlagt, få taget en masse prøver, blive opereret osv. naturligt noget som lagrer sig i kroppen. Han har sandsynligvis oplevet at blive vækket, når han sove. Han har oplevet smerter og har oplevet ubehag. Og det husker kroppen. Så selvom han har det godt nu, så har han en erfaring med sig om at "verden kan være ubehagelig" og at det at sove kan være forbundet med noget ikke rart og man kan derfor ikke udelukke, at det naturligt også kan påvirke hans måde at sove på nu.
Når det så er sagt, så er det også sådan at børn i 3-4 måneders alderen ofte sover kortvarigt og netop powernapper meget, dagen igennem. Selve søvnen begynder at indeholder nogle faser som minder mere om den søvn vi voksne har, verden åbner sig for barnet og der opleves mere, mange indtryk skal bearbejdes i denne alder. Derfor vil man netop ofte se en ændring i barnets søvnmønster her. Både ved at barnet powernapper og sover kortere lure, men ofte ved at barnet kan sove uroligt om natten, ligesom mange børn ofte har en længere vågenperiode om aftenen. Mange børn går f.eks. først i seng kl. 22 i den alder - og det er helt normalt :)
Det vil være rigtig godt at arbejde på en fast rytme, hvor jeres dreng sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det vil være en rigtig god idé at forsøge at finde en rytme, hvor han får mælk inden han skal sove og med den alder han har, må I gerne give ham flasken i barnevognen, så han ikke skal flyttes efter han har spist. Det kan nogle gange hjælpe barnet til ro, netop at få flasken liggende i vognen og derefter bare falde i søvn.
I kan elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt med hovedet - det kan gøres ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden af vognen.
Det er vigtigt at I ikke putter ham hver gang han viser tegn til træthed - ved godt at det lyder forkert, for naturligvis skal han sove, når han er træt - men vil prøve at forklare det. Det er vigtigt at han kommer ind i en rytme, hvor han netop sover 3 lure dagligt og ikke kommer ind i en rytme, hvor han slatsover lidt hele dagen igennem, for så bliver søvnen aldrig rigtig god og han vil vågne op og hurtigt virke træt igen. Præcis som I oplever.
Det er derfor vigtigt at I ikke altid tolker hans gaben og pylren som træthed, men i stedet tænker at han måske keder sig og så lige strækker tiden lidt - leger med ham, stimulerer ham lidt ekstra både motorisk og mentalt. Evt. ilægger et bad i løbet af dagen, så han ikke lulles til ro, men holdes vågen og aktiv for at han så bedre kan sove, når han puttes derefter. Netop fordi han er godt stimuleret både fysisk og mentalt.
I kan se filmafsnittet om Anton på 3 måneder, på min DVD Sådan sover dit barn. I finder DVD´en under "Helens bøger, DVD'er mv." her på siden. Afsnittet hedder "Det lille barns søvn". Det koster 35 kroner at downloade et enkelt afsnit.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12-13: Flaske og puttes til middagslur - tidspunktet varierer lidt efter, hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16-17: Flaske og sover dagens 3. lur som ofte er den korteste lur i løbet af dagen
Aften 19.30: Flaske og puttes til natten
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre
Midt nat 03: Behøver ofte også flaske her.
Nogle børn trives rigtig godt med flaske kl. 20, 01 og så ingen næste morgen tidlig kl. 06 - og det er også rigtig fint og en god rytme.
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske