Brev:
Mad til lille pige
26. juli 2011
Alder:
7 mdr.
Mad til lille pige
Hej Helen.
Mange tak for din altid brugbare brevkasse, som jeg efterhånden længe har fulgt med i fra sidelinjen. Nu er jeg imidlertid kommet i den situation, at jeg selv har brug for svar på et par spørgsmål.
Min lille datter bliver 7 mdr. om godt en uge. Hun har fra starten været en lille pige (49 cm og 3040 g ved fødslen og sidst 63 cm og 6,5 kg ved 5 mdr. undersøgelse), men for det meste dejlig nem at aflæse og altid i godt humør. Vi er kommet godt i gang med skemaden, hvor vi nu er oppe på tre måltider om dagen. Du får lige her vores dagsplan for en god ordens skyld:
Kl. 5-6: Flaske og sover lidt videre enten i egen seng eller hos os.
Kl. 7: Vågner, står op og pusles.
Kl. 7.30: Morgenmad bestående af havregrød, bananmos og vand af kop. (Får efterfølgende børstet tænder).
Kl. 10: Flaske og puttes til formiddagslur ude i barnevogn. Sover gerne 1-1½ time.
Kl. 12: Frokost bestående af øllebrød, bananmos og vand af kop. Dertil ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at sidde med i hånden og sutte på. Desuden varieres også med fisk eller kød most i øllebrøden.
Kl. 14.30: Flaske og puttes til middagslur ude i barnevogn. Sover gerne 1 time.
Kl. 16: Flaske.
Kl. 17.30-18: Aftensmad bestående af kartoffelmos, gulerodsmos eller andre grønsager lavet til mos, bananmos og vand af kop. Dertil en gulerod eller andre grønsager, som kun er
kogt lidt, at sidde med i hånden og sutte på. Desuden varieres også med fisk eller kød i
mosen.
Kl. 19.30-20: Pusles, får børstet tænder, flaske og puttes til natten.
Kl. 23.30-24: Flaske og sover videre til næste morgen.
Nå nu til spørgsmålene.
Som du kan se ud fra dagsplanen, får hun bananmos til hvert måltid. Dette skyldes dog kun, at det får de andre ting til at glide ned. Hun får havregrød om morgenen, da vi selv spiser havregryn med mælk, og hun får øllebrød til frokost, så det kan forberede hende på rugbrødsmadder, som vi får til frokost. På den måde synes jeg, at vi forsøger at få hendes mad til at minde mest muligt om vores mad. Men er der ellers nok variation i maden til en pige på hendes alder?
Hun spiser kun ca. ½ dl. til hvert måltid, så det er ikke store portioner, men når hun virker til at trives, må det vel være i orden. Hvad mener du?
Hun har længe været god til bare at sidde og sutte i det mad, som hun har haft i hånden, men nu er hun pludselig begyndt at bide store stykker af. Hun er jo ikke god til at tygge endnu, og jeg er derfor bange for, at hun skal få det galt i halsen. Hun har ind imellem hostet store klumper op og haft tåre i øjnene. Er det ok, at hun sidder og øver sig i at spise på denne måde eller hvornår skal jeg gribe ind? Vil jo heller ikke gøre hende forskrækket, hvis jeg pludselig farer op, for at få maden ud af hendes mund. Al anden mad bliver kun most med gaffel nu, så hun er ved at vænnes til mere struktur i maden, men det er jo ikke rigtige klumper endnu.
Hvornår kan hun desuden begynde at undvære flaskerne formiddag og eftermiddag? Og hvordan får jeg nemmest disse mellemmåltider indført? Formiddagsflasken er nemlig rigtig god til at få hende til at slappe af, så hun sover en god formiddagslur. Hun har aldrig været rigtig glad for at sove i barnevognen, men nu er det endelig lykkes, at få hende til at sove ude i den i mere end ½ time. Det fungerer dog kun, hvis jeg ligger hende ud i barnevognen og kun vugger lidt med den. Hvis jeg vil gå en tur imens, falder hun sjældent i søvn eller også sover hun kun ca. ½ time.
Og så til sidst lige lidt andet.
Hun har altid elsket at ligge på maven og siden hun var ca. 4½ mdr. gammel trillet fra ryg til mave, hvilket gjorde at hun nærmest kunne ligge der i det uendelige. Dette har været skønt, da vi bare kunne ligge hende på ryggen og så rullede hun selv om på maven. Hun er dog ikke begyndt at rulle den anden vej endnu, hvilket undrer mig, da jeg troede at det var lettere fra mave til ryg. Det er kun sket enkelte gange, men som mest af alt var uheld.
Hun virker ellers til at være fint med i sin udvikling, hvor hun for tiden gør tegn til at begynde at krybe hen ad gulvet og til at komme op og stå på alle fire. Vi tumler flere gange om dagen, hvor vi leger trillelege, slår kolbøtter, vender på hovedet, svingture osv. Men er der grund til bekymring over, at hun endnu ikke ruller den anden vej, og hvad kan jeg i så fald ellers gøre? Hun er nemlig også begyndt at vende sig om på maven i søvne nu, hvor hun så vågner, fordi hun ikke kan komme tilbage på ryggen.
Hvornår er det bedst at børste hendes tænder? Som du kan se, børster vi tænder 2 gange om dagen, men er det ok, at tandbørstningen om aftenen ligger før flasken? Det er jo helt klart den nemmeste måde, at få hende til at falde i søvn på, men så er tænderne jo ikke rene til natten. Og hvad med de hyppige måltider ellers? Det påvirker jo også tænderne.
På forhånd mange tak for dit svar.
Hilsen ung mor